Tuesday 24 July 2012

Briyani udang org bujang...

Ari nie aku dok lah intai2 resepi nk buat briyani udang..Heheheh aku ingat dah tak jd dah sbb aku tgk leceh n remeh tul lah nk buat nyer, tp biler pk udang dah beli mahal lak tu ( sekilo RM68 ) so aku cube2 lah buat jugak2.. Kire nie first time lah aku masak briyani udang nie ( rajin anak mak nie masak ek muahhahahahah )..  Aku terasuk nk beli udang nie bukan ape dek kerna penangan mee udang teluk kumbar tu ler ( mee udang cantik ), konon2 nk buat mee udang, bersemangat sungguh aku, but dek kerna aku lom dpt resepi asli mee udang teluk kumbar tu so aku tuko ler jd briyani udang xsalah kan hehhehehhe...Resepi kali nie cukup tuk 3-4 org mkn, kalau korang nk buat tuk yg lebih siler lah tambahkan bahan2 nyer ek..Ok lah jom kiter lihat camne nk masak nyer ek layannn......


Ermmm percubaan pertama ku menjadi Alhamdulillah :D..

Bahan2



3 cawan beras ( di cuci )
5 ekor udang kertas xxl ( bersihkan n belah belakang buang urat )
2 biji kentang ( belah dua, rebus n goreng )
2 biji telur rebus ( di goreng )
2 tangkai daun ketumbar ( dihiris kasar )
1 helai daun pandan ( disimpul )
1/2 biji bawang besaq ( dihiris halus n di goreng garing ambik minyak nyer )
1/2 biji bawang besaq ( dihiris halus )
2 biji tomato ( dipotong dadu )
1/2 sudu kecik halba campur
1 sudu kecik pes halia + bawang putih
2 sudu kecik rempah briyani ( dibancuh ngan ckit air )
1/2 cawan yoghurt ( aku xde so aku buat 1/2 cawan susu + 1 sudu kecik juice limau nipis )
1/2 cawan susu ( panaskan n taruk saffron utk kaler xletak pun xpe )
1 sudu besaq butter
Garam secukup rasa 

Cara2 nk masak


Panaskan periuk masukkan 1 sudu besaq minyak goreng bawang td n butter masak sampai butter cair..


Biler butter dah cair masukkan halba campur masak sampai naik bau..


Kemudian masukkan bawang n masak sampai bawang layu..


Biler bawang dah layu masukkan pes halia + bawang putih n kacau rata..


Biler dah naik bau masukkan tomato n kacau.


Masak sampai air tomato agak kering camnie..


Biler dah masak masukkan rempah briyani kacau masak sampai naik minyak..


Masak sampai naik minyak camnie..


Biler dah naik minyak masukkan udang n kacau rata sampai udang bersalut ngan rempah..


Kemudian masukkan yoghurt n garam secukup rasa n masak sampai udang bertukar kaler n kuah agak kering sedikit tutup api n ketepikan.. 


Dlam periuk lain masakkan beras ngan air yg agak byk sampai beras 3/4 masak masukkan skali sedikit garam, daun pandan n akar daun ketumbar kemudia toskan..


Letakkan separuh dr nasik dlm periuk n ratakan..



Masukkan lauk udang, kentang n telur n ratakan masukkan kuah dia ckit2..


Tutup lauk td ngan lebihan nasik n ratakan..


Tuang campuran susu n saffron camnie..



Letakkan bawang goreng n daun ketumbar dan letakkan juga sedikit kuah udang td..


Tutup periuk ( aku gam kan ngan doh tepung gandum ) n masakkan ngan api yg kecik selama 15-20 minit sampai nasi betul2 masak..


Biler dah masak gemburkan nasik pelahan2 supaya nasi xpatah ( but nasik aku patah gak heheh ) siap tuk dihidangkan...


Aku mkn nasi briyani nie ngan salata ( tomato + timun + bawang besaq (potong dadu) + garam + olive oil + lemon juice ckit  )..Haiisshh panjang menjela kali nie, remehkan nk masak nyer. Selamat mencuba kawan2.. 












5 comments:

  1. Salam D5,
    Mamak haji singgah sat blog chek,
    Terbaek...Nasi beriani udang ini ramai juga pengunjung mamak haji mintaq resepi. Cara penyediaan D5 mudah.Izinkan mamak haji copy dan paste dgn ubah sedikit. Terutama halba campur itu kalau boleh jgn guna..masalahnya ialah kalau tak pandai goreng, biji sawi (mustard seed) pahit dan keluarkan bau yang tak enak. Yang lain ok.Sukatan serbuk beriani biasanya dibuat 1kg beras satu sudu besar (1tbsp)serbuk beriani.Mohon maaf ini cuma pendapat mamak haji, bukan bermaksud tunjuk pandai..hehehe!. Lain padang lain belalang, lain tukang masak lain pula cara masak. Wassalam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Time kasih mamak haji, hehhehhe D5 xsabo nk masak so google je resepi nie, nie kire first time cube..Patut ler rasa berempah sgt, D5 mengalu-alukan pendapat dr mamak haji mekasih bebanyak sbb bg tips2 yg berguna nnt D5 nk cube lak resepi dr mamak haji :D. Salam ramadhan mamak haji sekeluarga..D5 hargai sesangat komen yg membina camnie..

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete