Sunday 22 July 2012

Hati dan pedal goreng berkuah sahur kedua..

Hari nie turn aku masak lak, ermmm kawan aku lak cuci tgn baik nyer dia punyer tido aku duk ler terkehel2 kat dapur tu ekkekek balas dendam nampak muahhahahhaha... Lauk hari nie mmg simple aku masak hati n pedal goreng je n aku buat berkuah ckit, xcukup ngan tu kawan aku xpueh hati dia pi tambah lak telur dadar hehehe agak nyer simple sgt kut cian dia...Cam behsa mula2 pose memasing rajin lg nk masak2 nie kang biler dah tgh2 nnt tgk ler gaduh2 dok tolak sape kena masak muahahhahahhah dah aku agak dah... Ok lah jom lihat resepi nyer ek...


Ermmm aku suker masak camnie simple n cepat n mudah je but sedap...

Bahan2 


Hati n pedal di bersihkan n gaul ngan garam n serbuk kunyit
1 biji carrot di potong panjang2
1 biji bawang besaq di mayang bulat
1 ulas bawang putih hiris halus
1 biji cili merah di potong halus
1 biji tomato potong 4
7 biji cili api belah dua ( kurangkan kalau xnk pedas )
1 sudu besaq sos tiram
2 sudu besaq kicap manis
1 sudu kecil black pepper
1/2 sudu kecil jintan manis
sikit je ketumbar ( xyah letak pun xpe )
Air secukup nyer
2 sudu besaq minyak masak

Cara2 nk masak


Panas kan minyak n masukkan bawang besaq n bawang putih, masak sampai naik bau..


Masukkan hati n pedal n jintan manis n ketumbar gaul sampai agak garing ckit jer..


Biler dah agak garing masukkan air mengikut kadar kuah yg korang nk n kacau..


Biler dah agak kering masukkan sos tiram n kicap kacau sebati..


Masukkan carrot n masak sampai carrot agak layu..


Masukkan lada hitam n kacau..


Biler dah agak kering masukkan cili, tomato n bawang mayang kacau sekejap n tutup api, siap tuk dihidangkan..


Cara masak gini korang leh guna kan daging, sotong gak, mmg sedap n simple je..


Kalau suker berkuah jgn lah korang masak terlampau kering but jgn jugak bubuh terlalu byk air tau agak2 sendiri lah ek...


Terbaek lah, nie pinggan aku yg xde telur dadar tu so selamat berpuasa kawan2 n selamat mencuba ek daaaaaaaaaaa....




4 comments:

  1. salam Ramadhan delima..ni sah sedap dan makan nasi berpingan-pinggan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam ramadhan kak rose ;D...nie lauk simple je org2 bujang...Selamat bersahur n berbuka puasa ek kak rose..

      Delete
  2. fajinnya delima..siap masak utk sayur...kalau saya makan lauk lebih berbuka je..hehehhe

    selamat berbuka ye delima :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehhe D5 buka pose mkn kuih je xde lauk2, yg sahur baru mkn panas2 hehehhe Selamat bersahur n berbuka puasa ek Quinnie.. :D

      Delete