Thursday 26 July 2012

Karipap daging pertama ku :D


Seumur hidup aku xpenah buat karipap.. Korang nk tau knp, sbb aku mmg tak tau nk kelepet kan dia.. Setiap kali aku buat musti rupe tak semenggah aku pun xtau knp, mungkin xde seni kut hehhehe.. Tetibe semalam kawan aku teringin nk makan so dia buat inti n kulit karipap tu semalam, ari nie aku blaja lah nk kelim dia huhuhuhu tak sangka, percubaan pertama ku Alhamdullah idok ler buruk seperti sebelum2 nie.. Nak kate kan cantik pun tidak ler but bangga gak lah aku sekejap ekkekkekke... Resepi kulit karipap nie kawan aku ckp resepi baru aku tak tau lah nnt korang tgk lah ek baru ke tak tau...Jom ler kiter layann resepi nyer ek......



Ermmmmm mmg pebret aku karipap nie yummy yummy lah..Kalau malas nk buat kulit dia leh guna cara nie SINI . 

Bahan2 nk masak inti

 3 biji kentang ( potong dadu )
200g daging ( dipotong dadu )
1/2 biji bawang besaq + 1 ulas bawang putih + 1 sudu kecik udang kering ( di blender )
1/2 biji bawang besaq ( dipotong dadu )
1 sudu kecik serbuk kari
2 tangkai daun sup ( dihiris halus )
Garam n lada hitam secukup rasa 
2 sudu besaq minyak.
1 cawan air

Cara2 nk masak

Panaskan minyak n tumis bahan blender sampai pecah minyak, Pastu masukkan daging kacau rata, masak sampai air daging kering. Kemudian masukkan serbuk kari ( aku tuangkan je serbuk tu ) kacau rata n masukkan kentang n bawang besaq dadu serta secawan air, sesuaikan rasa garam n lada hitam, masak sampai kentang empuk dan inti agak kering. Pastu masukkan daun sup n kacau rata, tutup api n sejukkan..

Bahan2 nk buah doh

2 cawan tepung gandum
1 sudu besaq tepung beras
1 sudu besaq tepung jagung
1 sudu besaq minyak
1 sudu besaq butter
Secubit garam
Air panas tuk menguli

Cara2 nk buat doh

Masukkan tepung2 sumer n garam dlm mangkuk. Panaskan minyak n butter, kemudian tuangkan dlm mangkuk tepung td pelan2 sambil kacau tepung ngan sudu. Kacau hingga adunan jd cam serbuk roti. Pastu masukkan air sedikit demi sedikit hingga adunan menjadi doh..Uli sekejap sampai doh menjadi licin n sejukkan. siap tuk kelim mengelim hehhehe..


Yang nie hasil kerja tangan aku huduh kan hehhehhe..


Yang nie lak hasil kerja tangan kawan aku cantikkan..


Satu aduan td aku dpt 24 biji karipap yg comel lote nie... Kalau korang nk buat lebih korang leh frozenkan n mkn biler santai2..


Karipap nie mmg paling pebret aku mkn hari2 pun xpe but atas sbb kemalasan aku xde makne nyer lah aku nk masak hari2, nie pun kawan aku yg masak aku sibuk2 tepi je ler..


Ok kawan2 selamat mencuba daaaaaaaaaaaaaa....






2 comments:

  1. nmpk sedap karipap tu...intinye tu nmpk basah2 sikit..tu yg lg sedap dbuatnya tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. QH D5 suker kulit dia mmg rangup bab inti tu musti basah2 ckit xkering pastu buh byk2 baru best kan :)..

      Delete