Friday 20 July 2012

Kaya pandan sri Delima muahahahhahha..

Dah muler aku nk perasan kan ekekek konon2 nyer sri Delima kah kah kah... Ari nie aku nk tunjuk cara2 nk buat kaya, yg masak kaya n kuih nie kawan umah aku, semalam dia terajin masak sgt2 so aku tumpang mkn ler ekekkek... Sesekali buat kuih cicah kaya nie sedap gak kan tambah2 lg diwaktu ptg mkn ngan air panas2 perrgghhhh terangkat kening nie sekejap hehehhe. Kalau korang nk resepi donat click kat sini... Bebalik pade kaya td ek, kawan aku dia buat donat tp tetibe dia rasa malas so dr dia buat bulat terjadi lah jejari donat ngan best nyer dia terpk lak kalau cicah kaya best gak so ngan rajin nyer dia buat lah skali kaya pandan tu aku pun happy ler sbb ade org masakkan kat aku kenyang aku sekejap muahhahahhahahhaha.... Jom ler kiter layan resepi nyer ek..


Yummy2 rasa nyer best wooo...

Bahan2

1 kotak santan jenama ms
3 biji kuning telur
4-5 sudu gula ( mengikut kemanisan memasing )
Secubit garam
Daun pandan disimpul
Beberapa titik pewarna hijau
1 sudu kecik tepung kastard ( xyah letak pun xpe just nk bg pekat je )

Cara2 nk masak

Masukkan santan, gula , telur, garam, pewarna n tepung kedlm blender n blend sampai sebati.. Panas kan periuk n tuang sumer adunan kedlm periuk. Masukkan daun pandan n kacau sampai berkilat n pekat, siap tuk dihidangkan...


Adunan nie hendaklah sentiasa di kacau supaya tidak berketul nnt, kacau sampai berkilat can nie ek dan rasa keseimbangan nyer k kalau nk manis tambah gula kalau tak kurangkan gula tu k...


Hah tu ler jejari donat nyer dpt cicah ngan kaya tu mmg best...


Lebihan kaya leh disimpan dlm peti ais, leh buat sapuan atas roti or buat inti tuk kuih pau hehhehe, cicah ngan roti jala pun sodap..


Ermmmm yummy2 biler kite cicah n gigit masuk mulut rasa lemak manis garing2 isk isk isk ...


Mudah kan nk masak nyer selamat mencuba kawan2 daaaaaa....

2 comments:

  1. Replies
    1. Sedap Azie kawan D5 masak hehhehe, syukur Azie dah sihat.. Selamat menyambut bulan Ramadhan.. Thanks :D

      Delete