Sunday 29 July 2012

Kuih kaswi.... Akhir nya ....

Aku ngan kawan aku mmg suker kuih nie... Kalau yg beli2 tu skrg nie sumer xsemenggah rase nyer.. Kawan aku ckp yg mak dia buat sedap sgt.. Bermula dr itu dia pi ler carik resepi kat internet... HUHuhuhuhu cian kat dia 4 kali dia buat sumer tak menjadi, kekadang masuk air lah, kekadang keras sgt lah leh katekan sumer nyer serba xjd ermmmmmmm naik putus asa dia hehhehe.. Last2 bgn pg td dia ckp dia mimpi mak  dia, aku tanya ler mimpi ape kut dia rindu sgt kut ngan mak dia.. Dia ckp dia mimpi buat kuih kasui nie ngan mak dia so bersemangat ler dia nk buat kuih tu ari nie tuk bukak pose.. Tuk kali kelima nyer dia pun mencuba lg ermmm kuat tul semangat dia kalau aku lah dah lama aku undur diri muhahhahaha sama seperti mase aku buat kastard labu ari tu xkan ku cube lg :D.. Alhamdulilah percubaan kali nie betul2 berhasil, dia kate tak ubah cam mak dia buat, so menari sakan ler dia td mkn kat nk separuh tray ( kecik jer ler bukan yg besaq tau ).. Aku pun tumpang gumbira lah sbb aku mmg suker kuih nie muahhahhahahha best2, tu ler kawan aku yg tak kenai erti jemu tahniah ek tuk kamu :D.. Jom kiter layan resepi nyer ek...


Ermm telan air liur aku nk ambik pic dia xsabo2 nk mkn hehhehe..

Bahan2

1 1/2 cawan tepung beras
1/2 cawan tepung gandum
3/4 cawan gula merah
3 sudu besaq gula pasir
1 cawan air
1 sudu kicap pekat
1 sudu kecik air kapur
11/2 cawan air
Daun pandan simpul

Cara2 nk masak

Gula merah + gula pasir dimasak ngan 1 cawan air n letakkan daun pandan simpul masak sampai gula larut tutup api n masukkan 11/2 cawan air + kicap pekat n air kapur n ketepikan.. Masukkan tepung beras n tepung gandum dlm blender, kemudian tapis kan larutan air gula td masukkan dlm blender, blend hingga sebati, Masukkan dlm acuan n kukus selama 30- 40 minit.. Lapik tutup pengukus ngan kain supaya air tak menitik ke kuih..Dah masak sejukkan pastu br leh potong n gaul sama kelapa parut + garam ckit, siap tuk dihidangkan...


Hah yg nie kau punyer, aku xsuke kelapa byk sgt...


Yg nie kawan aku punyer dia suker kelapa banjir hehheeh...


Kelapa tu kalau leh korang kukus ckit supaya xcepat basi..


Ok kawan2 selamat mencuba daaaaaaaaaaa....






2 comments:

  1. Wah bagus tu, pakat pakat memasak. Saling menyokong. Saya pun suka kuih kaswi ni. Baru ni buat, letak sikit durian

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahh letak durian ek.Nnt ade rezki D5 cube ek hhehehhe thanks Azie bg idea :D....

      Delete