Monday 30 July 2012

Masak lemak cili api jeruk maman..wahhhhhhh....

Setelah hampir 15 tahun aku xnampak or xmkn benda nie, di bulan yg mulia nie akhir nya dpt gak aku jamah walaupun hanya 1 bungkus Alhamdulilah...Susah tul nk carik jeruk nie, xsangka akak ipar kawan aku dr kedah bg kat aku ermmmm ingat dia kat aku ek mekasih ye kak long lap u lebey lah hehhehe nnt nk lg ek... Punyer lah aku gumbira dpt nyer xyah nk ckp ler but aku tak masak terus ( bkn knp nk mkn nyer kena ada feel u know hehhehe ) so aku frozenkan je jeruk tu ( sebulan aku frozenkan elok lg best arrr )... Tetiba pagi nie aku rasa nkkkkkk sgt mkn, tu lah sbb nyer menu sahur aku ari nie masak lemak cili api jeruk maman... Ermmm kawan aku mmg tak mkn benda2 pelik nie but masa aku tgh masak dia duk ler mundar mandir kat belakang aku muahhahhaha ( dia suker mkn masak lemak but jeruk maman nie dia xpenah cube )... So biler aku suruh rasa kan kuah nyer dia pun cube lah, nk tau ape dia ckp " mcm masak lemak sayur toxic je rasa nyer " cis hampeh tul kan dia, dlm hati aku "ko tunggu, ko tunggu sekali ko rase sedap nyer jeruk maman nie br ko tau toxic ke tak" ... Sabo je aku meneruskan masak, xpe nnt tau lah ko ( geram hati aku lom terubat hehehe ).. Aku siap je masak ermm tetiba aku terdengar sore sumbing berkate2 " ermmm saya nk cube lah kut2 sedap mkn ngan nasi " ( sebenar nyer dia xtahan ngan masak lemak aku muahhahhahahhahha )... teng teng teng teng....Kawan aku siap goreng ikan sbb takut xleh nk mkn yg aku masak hehehheh, aku cam behsa je.. Suapan pertama masuk kemulut dia tetibe aku terdengar benda yg mmg aku tunggu2 kan hehehhhe br ko tau ek dia ckp " ermmm sedap gak ek biler mkn ngan nasik ", nk tersembur nasik dlm mulut aku nie biler dgr kah kah kah kah..br ko tau penangan jeruk maman nie kan, siap tambah 2 kali tu yg aku tak tahan tu muhahahhaha kan dah kate cer mkn dulu br kutuk ekekkekkkekke... Ok lah byk sgt aku bebel kali nie jom lah kiter lihat resepi nyer ek....


Ermmm hilang rindu 15 tahun aku peerrggh terbaek lah jeruk nie..

Bahan2

1 bungkus besaq jeruk maman ( dibasuh n tapiskan )
2 biji bawang kecik
3 inci kunyit hidup
1 gemgam cili api ( kalau xnk pedas kurangkan )
1 kotak santan
2 batang serai dititik
1 helai daun kunyit
1 keping asam keping
1 sudu besaq udang kering ( kalau nk guna udang segar pun ok gak lg sedap )
1 biji cili merah ( dihiris halus )
sedikit air 
gula n garam secukup rasa

Cara2 nk masak

Masukkan bawang, kunit hidup n cili api dlm blender n masukkan sedikit air n sedikit santan, blend sampai halus. Panaskan periuk n masukkan bahan2 blender n masak sampai cili masak n agak kering.. Masukkan serai n daun kunyit, udang kering ( kalau udang segar masukkan lambat ckit ) n sedikit air dan masak lg sampai menggelegak.. Masukkan jeruk maman n kacau rata, kemudian masukkan santan pekat, asam keping, gula n garam secukup rasa masak sampai santan masak.. ( kena sentiasa kacau kuah nyer takut nnt berketul2 n api kena kecik tau ).. Biler dah ok rasa nyer masukkan cili merah kacau n tutup api, siap tuk dihidangkan...


Hah nie dah siap masak, aku buat kuah dia ckit je sbb jeruk tu pun ckit je hehhehe mmg best arr hilang sumer rasa rindu dendam ngan jaruk maman nie hehehhe... Kalau org N9 diaorg buat rendang but aku xpenah cuba lah..


Hah nie rupa pokok maman tu kalau korang nk tau lah..


Yg nie pun sama gak ler..


Hah yg pucuk ler org ambik n buat jeruk ermmmm musti korang tau nyer jeruk nie kan kan kan hehhehe...


Ari nie aku mkn nie ngan gumbira but sebelum tu aku nangis sbb teringat yg mak aku mmg suker mkn jeruk nie.. Nnt dia balik aku carik n aku masakkan kat dia huhuhuhuhu windu kat mak..


Kalau korang lom penah rasa, korang cuba lah ek sgt berbaloi n sedap tau.. Ok lah selamat mencuba kawan2 daaaaaaaaaaaaaaa....






9 comments:

  1. bca tentang kesedapan pucuk maman ni jadi kecur plak..betul sedap ker...QH pon xpenah mkn juga..rasanye mcm xpenah jugak jmpa pucuk tu...hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedap but susah nk dpt skrg nie xtau nk habaq rasa dia but masam2 cam jeruk asin tu lah juga but nie daun hehhe kalau nk masak asam pedas pun leh gak arr best gak heheh.. Kalau kat gemencheh N9 byk nyer dia org buat rendang, but D5 xpenah rasa lah yg rendang tu...

      Delete
  2. wahhhhhhhhhh tak pernah makan, macam mana rasanya yaa... kecur dah ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Xtau nk habaq rase dia hehhe but mmg sedap.. ermm kalau sha penah mkn asam pedas jeruk asin tu kan hah camtu ler lebih kurang rasa nyer.. Kalau yg fresh punyer xbuat jeruk dia rasa pahit2 ckit cam pucuk meranti tu but D5 suker yg jeruk n buat masak lemak cili api or asam pedas pun sedap gak lah...Susah nk dpt dah skrg nie kat kedah pun ikut musim je or kalau nk cube carik kat N9 ade kut...:D

      Delete
  3. Orang N9 masak lemak cili tak da letak bawang, sebab bau bwg boleh hilangkan keenakan masak lemak cili api

    ReplyDelete
    Replies
    1. OOOoooo gitu, D5 nie ade darah N9 bukan org N9 sbb tu ler resepi lain2, lg pun atuk D5 yg pure N9 pun masak lomak taruk bawang kampir ( org N9 tau ler bawang kampir tu ape ).. hehhehehhe :D..

      Delete
  4. Nak Cuba la. Suka sangat masak lemak cili padi. Mamam di kelate, mana2 pasar atau kedai tempat jual sayur atau ikan ada jual. Sebelum ni makan macam tu je.

    ReplyDelete
  5. Nak Cuba la. Suka sangat masak lemak cili padi. Mamam di kelate, mana2 pasar atau kedai tempat jual sayur atau ikan ada jual. Sebelum ni makan macam tu je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siler2 maman masak lemak mmg best.. Thanks sudi dtg ke blog d5 😊

      Delete