Saturday 21 July 2012

Nasik lemak ngan rendang daging sahur pertama..

Sahur pertama ku kawan aku cadangkan buat nasik lemak n rendang daging.. Aku ye kan je lg pun dia nk masak hehhehe aku cuci tangan ler ekkekekke...Dia kate hari pertama ok ah kalau mkn berat ckit nnt biler dah lama2 xlarat dah hehhe kate nyer lah.... Ari nie aku rajin ckit nk tunjuk cara2 nk masak rendang daging ok lah aku dah tak tau nk bebel ae lg meh kiter layan resepi nyer ek...


Ermmmm akibat mengantuk gambar agak hodoh ckit ek sorry ;D..

Bahan2 Nk buat rendang daging

1/2 kilo daging potong dadu besaq
2 cawan santan
1 sudu besaq kerisek
3 sudu besaq kicap manis
1 sudu besaq kicap pekat
1 helai daun kunyit
1 sudu besaq minyak 
Garam secukup rasa
1 sudu kecik ketumbar

Bahan kisar

2 sudu besaq cili giling
3 batang serai
1 biji bawang besaq
2 ulas bawang putih
1 setengah inci halia
1 setengah inci lengkuas
1/2 sudu kecik serbuk jintan manis
1/2 sudu kecik serbuk jintan putih
1/2 sudu kecik serbuk ketumbar

Bahan tumis

1 batang kulit kayu manis
1 kuntum bunga lawang
3 biji buah pelaga
4 biji bunga cengkih

Cara2 nk masak

Panaskan minyak n tumis kan bahan2 tumis sampai naik bau, pastu masukkan bahan kisar masak sampai agak kering n pecah minyak, kemudian masukkan daging kacau rata masak sampai daging empuk ( kalau kering sgt masukkan sedikit air ).. Biler daging dah empuk masukkan santan, kerisik n kicap  kacau rata. Bilier santan dah agak kering masukkan biji ketumbar n daun kunyit n garam secukup rasa masak sampai agak kering..Siap tuk dihidangkan..


Biler bahan tumis dah naik bau masukkan bahan kisar lak..


Masak sampai naik minyak or kering camni..


Dah kering masukkan daging..


Kacau rata...


Masukkan sedikit air kalau terlalu kering masak sampai daging empuk..



Disebabkan aku nk cepat n aku xsuker daging rasa daging ( xtau aku nk habaq camne kawan aku pun xpaham ) n nk bg daging tu empuk cepat aku masukkan kedalam pressure cooker antik muahahhahha selama 20 minit..


Biler dah daging empuk masukkan santan n kacau rata..


Masak sampai agak kering camnie siap tuk dihidangkan..


Hah aku mkn rendang nie ngan nasi lemak n telur rupe bintang tu ( acuan nyer aku beli kat daiso ekkekekek) . Selamat mencuba kawan2 daaaaaaa...







No comments:

Post a Comment