Sunday 1 July 2012

Roti Jala cicah kari yeahhh

Hai sumer :D td aku bg resepi kari ikan, aku kalau buat kari musti aku buat roti jala, bukan ape aku leh cicah ngan best nyer n sajer jer nk memanjakan lemak dlm badan nie hehehe.. Roti jala terbaek yg penah aku mkn buatan kawan aku dr penang, Masyaallah punyer lah sedap roti jala. Sampai sekarang aku masih merindui roti jala kawan aku tu haii lah hii terbuai2 rindu ku pada mu haiiiii lah mamu ...Roti jala buatan mamu nie haiisshh tak tercerita sedap nyer ia lembut, gebu, cukup rasa walau pun seharian letak dlm peti ais, still lembut n sedap dimakan begitu saja..Walau pun resepi mamu bg, but xsama ngan hasil air tangan mamu nie, tp aku bersyukur dpt gak aku mkn ketika aku teringin maklum lah penang n putrajaya bukan ler dekat kan hehheh..ok lah moh ler kiter layan resepi dulu ek ....


Bagai di buai mimpi semalam je haiii lah haii windu nyer roti jala mamu nie...

Bahan2 Roti Jala

1 cawan tepung gandum
1 cawan air 
1 sudu besaq minyak
Garam secukup rasa
1 sudu kecil gula
1 biji telur
sedikit kunyit

Cara2 nk buat roti jala

Blender sumer bahan2 diatas n sesuaikan rasa nyer , kalau tercair tambah tepung kalau pekat sgt tambah air, buat sampai adunan kalau kiter jala dia tak putus.. Panas kan kuali non-stick n jala adunan td masak dlm beberapa saat jer, biler dah masak xpayah nk terbalikkan just angkat n sapu butter n gulung kemas sedia tuk dihidangkan..



Resepi yg aku bg nie cukup tuk mkn 2 org je so kalau nk labey sile tambah kuantiti nyer ek selamat mencuba ek kawan2..



Kalau nk roti jala tu wangi cit korang guna lah daun pandan tuk sapu butter kat atas nyer ek, adehhh masih gak aku terbayang2 camne roti jala nie dicicah n masuk kedalam mulut ku haiisshhh lembut, pejal aduhh xtau nk habaq lah kena lak ngan kari mamak yg peerrgghh tak ingat nyer sedap heheh senyum malam aku tido ari nie ekkekke.


Kalau musim durian, best gak kalau kiter cicah ngan kuah durian. Roti jala nie mmg sesuai dibuat hidangan mkn petang n dicicah ngan apa2 kuah sekalipun. Ada gak lah yg buat roti jala berlauk, yg tu kena sediakan inti karipap n semasa menjala nyer biler dah masak masukkan sesudu inti karipap n gulung, ermmm sedap gak kan cuber ler kawan2 nnt bg tau ek..



2 comments:

  1. Aduuuh cantiknyer kejadian roti jala ni. Kuning diraja lagi. I belum pernah buat sendiri. Tak tahu teknik nak menjala. Baru ni, ada budak kat Restoran Jaring ajar, katanya kena rendahkan acuan tu semasa menjala baru cantik.

    ReplyDelete
  2. Azie skrg senang je guna botol mayonis muncung 3 xyah susah2 hehehhehhe... Tp yg lama tue mmg kena rendah ckit n kena pegang yg atas nyer buan tangkai nyer, kawan D5 ajar ;D..

    ReplyDelete