Saturday 23 February 2013

Nasi Tomato

Kali nie aku nk kongsi ngan korang resepi nasi tomato pulak td aku dah post resepi Ayam masak merah kan.. Nasi nie aku masak ngan beras behsa je kalau korang guna beras basmathi lg best kut.. Resepi nie aku dapat dari jiran aku yg mmg terkenal ngan nasi tomato dia yg amat best tu so ngan happy nyer aku nak kongsi sama korang leh arr korang rasa gak betapa sedap nyer nasi tomato jiran aku nie hehehe.. Masa aku nk masak nasi nie memacam hal terjadi adehhhh nie ler yg buat big M aku bertambah2 muahhahhah.. Masa dah siap kan sumer bahan nk masak tetiba rice cooker aku lak rosak so nk tak nak aku masak ler guna manual je yg penting nasi tomato aku menjadi kalau tak haru nnt mau lapo aku 1 hari kan.. Walau pun pelbagai rintangan melanda aku tetap terus kan usaha aku nk cuba resepi nie so jom ler kiter layan resepi nyer k..


Ermmmm cam sedap je nampak nyer kan, mmg sedap pun hehhehe..

Bahan2 


4 cawan beras (dibersihkan dan toskan)
1 cawan susu segar
4 cawan air (kalau guna basmathi tambah secawan lg)
1 inci halia (potong panjang dan halus)
2 ulas bawang putih (dicincang halus)
1 biji bawang besar (dipotong dadu)
1 helai daun bay
2 sudu besar tomato sos
1 batang kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
3 biji buah pelaga
4 biji bunga cengkih
3 biji tomato (potong dadu)
Garam dan gula secukup rasa
3 sudu besar minyak tuk menumis (aku guna minyak goreng ayam)

Cara2 Nk Masak


Panas kan minyak dan tumis bunga lawang, kulit kayu manis, buah pelaga dan bunga cengkih sampai naik bau (aku kuar kan supaya tak terlalu kuat rasa dia nnt). Kemudian masukkan bawang besar dan masak hingga bawang layu.


Bila bawang sudah layu masukkan bawang putih dan halia kacau 1 minit sehingga naik bau wangi dan masukkan tomato masak sampai tomato tu hancur dan kering air dia.


Bila tomato dah kering dan hancur masukkan sos garam dan gula secukup rasa (kalau boleh korang bagi masin sikit supaya bila letak beras dia akan terasa) Kacau selama 1 minit kemudian masukkan daun bay dan juga sos tomato kacau rata lagi.


Masukkan beras dan kacau rata selama 1 hingga 2 minit.


Masukkan air dan juga susu kacau rata dan korang adjust lah rasa masin dia sesuai dengan beras nyer nanti, Tutup periuk dan tanak hingga nasi masak, siap tuk dihidangkan.. Boleh juga dihiaskan dengan kacang peas dan juga daun ketumbar dan bawang goreng.


Aku makan nasi nie ngan Ayam masak merah fuhhh mmg mengancam rasa nyer xcaya nnt korang cuba lah pulak k...


Ok kawan2 mudah kan, jgn malu jgn segan cuba lah sendiri k daaaaaaaaaaa...








36 comments:

  1. Nasi tomato dengan ayam masak merah memang hidangan istimewa Delima! Yang sedapnya nasi tomato tu makan banyak pun tak rasa muak!

    ReplyDelete
  2. betul tu Amie mmg padanan yg sesuai kan.. Thanks Amie :)

    ReplyDelete
  3. tadi copy ayam masak merah, skrg giliran nasinya pulak :) Tq kongsi resepi...:)

    ReplyDelete
  4. hmmm sedapnya...harus cuba ni..heheh tq for sharing ;)

    ReplyDelete
  5. Terliur dahh..nk buatttt!!!thanks for sharing....;)

    ReplyDelete
  6. Terliur dahh..nk buatttt!!!thanks for sharing....;)

    ReplyDelete
  7. Terliur dahh..nk buatttt!!!thanks for sharing....;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yw dear nnt cuba ek thanks sudi singgah :D...

      Delete
  8. hmmmm sedapnye !! tergugat iman nak puasa nih !! hmm sabar sabar :)

    ReplyDelete
  9. Nak tanya,sukatan ni untuk berapa orang makan ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 3-5 org leh makan kalau ikut yg nie Nurul :D..

      Delete
  10. Akak,susu segar 2 guna susu apa ye?then sos tomato biasa ke?.Xyah guna tomato puree?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak guna susu segar beli kat giant jer pastu guna sos tomato biasa je xguna tomato puree sbb akak guna tomato fresh kalau nk guna yg puree pun xpe.. :)

      Delete
  11. agak2 jd ke?? sy ni jahil dalam bab masak memasak... bab bukak motor laju jee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyaallah Muhammad fazzrul kena ngan sukatan air dia boleh hehehheh :D..

      Delete
  12. semalam masak ayam masak merah..perrgghh mmg sedap...harini ambik nasi tomato plak...boleh buat hidangan masa raya haji nnt ni..hehehe..tq share resipi :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syukur Alhamdulilah Azu suker ngan resepi nie nnt cuba lah ek thanks :D..

      Delete
    2. suker sgt sis..resepi sis ni mmg sng ikut...simple dan sedap... :)

      Delete
    3. Thanks Azu :D.. Bg tau lah kawan2 leh kiter kongsi menu sama2 k :)..

      Delete
  13. Sis.. Klau x guna susu blh tak???

    ReplyDelete
  14. Sis.. Klau x guna susu blh tak???

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh guna air biasa tp rasa nyer xde lah lemak sgt yang :)

      Delete
  15. Salam kak nmpk menarik..boleh sy cube?ni utk bp org mkn ek?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam dear Intanamira siler lah cuba :D.... nie tuk 5-10 org klu tak silap :D...

      Delete
  16. Knapa sya cba x menjadi erk.hehe

    ReplyDelete
  17. Knapa sya cba x menjadi erk.hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ermmmm xjd camne tu cer bg detail :D...

      Delete
  18. Hi sis, guna santan ganti susu leh?

    ReplyDelete
  19. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  20. Hr tu dh try rspi ni..pastu tukar phone rspi hilang..bila nk buat lg tetap cari rspi ni..sbb mmg sdp...

    ReplyDelete
  21. aduhh tetiba perut rasa lapar ni..

    ReplyDelete