Tuesday 18 September 2012

Lontong

Ermmm kali nie aku nk kongsi resepi kuah lontong.. Aku masak nie sebab ade tempahan dr pelanggan setia aku ler, mmg tiap2 tahun xpenah miss menempah kat aku hehehhe.. Dek kerna masa hari umah terbuka tu aku tak pueh nk makan so aku masak ler ari nie bg memenuhi permintaan perut n tekak ku yg manja nie ekkeke.. Aku mmg suker lontong nie tambah2 lg mkan banjir ngan byk sayur nyer, paling aku suker tempe nyer waduh2 mau xnampak sape dah kalau makan tu.. Sebenar nyer deme tempah 2 jenis lontong ngan mee kari, nnt kalau aku rajin aku buat ler satu n3 tuk mee kari lak ek.. Jom ler kiter layan resepi nyer dulu k..


Hah tgk tu nasik impit pun xnampak dah banjir nyer pasal hehehe..

Bahan2 ( resepi tuk 3-7 org makan )






1/2 ekor ayam ( potong kecil )
250g udang ( potong muncung ngan ekor )
1/2 biji sengkuang ( potong panjang )
1 biji terung ( potong kecil )
1 biji carrot ( potong kecil )
2 biji tempe ( potong kecil )
1/2 biji kobis ( potong kecil )
1 biji cili merah ( hiris halus )
6 batang kacang panjang ( potong kecil )
1 bungkus fucuk ( direndam dan potong kecil )
Secekak suhun
3 batang serai ( dititik )
1 keping asam keping
1 biji tomato ( potong 6 )
1 helai daun kunyit
3 kotak 200ml santan
2 liter air
2 ketul tahu ( dipotong empat dan digoreng )
garam secukup rasa
gula secukup rasa
3 sudu besar minyak tuk menumis

Bahan2 kisar

1 biji bawang besar
1 inci halia
1 inci lengkuas
3-4 ketul kunyit hidup
20 biji cili api ( kalau xnk pedas kurangkan )
Segenggam udang kering
( kisar dengan sedikit air letak ckit santan sampai halus )

Cara2 nk masak


Panas kan periuk n masukkan minyak, kemudian masukkan bahan kisar n masak sampai naik minyak ( kalau kering sangat masukkan sedikit air ). masukkan juga daun kunyit dan juga serai.


Biler bahan kisar dah cukup masak masukkan ayam dan kacau sebati masak sampai ayam betul2 masak. Masukkan sesudu garam kacau sampai ayam masak.


Bila ayam dah masak masukkan air ( kalau korang nk kuah lebih masukkan ler lebih ckit ). Masukkan carrot dan juga asam keping, kacau sebentar sementara kuah menggelegak.



Biler kuah dah menggelegak masukkan santan, terung, sengkuang, kobis dan juga tempe, masak sampai bahan tu masak.



Kemudian masukkan kacang panjang, suhun, fucuk, dan juga udang masak sampai udang bertukar kaler dan masukkan cili merah dan juga tahu goreng kacau sebentar dan sesuaikan rasa garam dan gula kemudian tutup api siap tuk dihidangkan ngan nasi impit or ketupat segera.


Kalau leh masak cepat jgn sampai sayur tu hancur or over cook.. So sayur yg cepat lembik masukkan last2 pun xpe k..


Ermmm tiap2 tahun mmg aku akan masak benda nie, yummy2 tau rasa dia heheh.. Ok kawan2 selamat mencuba daaaaaaaaaaaaa...






8 comments:

  1. As salam saya nak tanya...santan kotak besar ke kecil?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, saya guna santan kotak yg kecil.. Kalau nk guna santan yg besar pun boleh tp kena agak2 setakat mana kepekatan kuah yg kiter nk, sbb biler dah sejuk nnt kuah akan bertambah pekat. Thanks sudi tgk resepi saya :D..

      Delete
  2. Salam Puan Delima...nak comment sikit tapi jgn marah yea..setau akak kuah lontong tak masukkan ayam dalam kuah lontong atau kuah lodeh, lau dah masokkan cili padi dan tomato buah nampak nyer dah mcm gulai ayam cili padi...tapi takpa lah mungkin awak ni kreatif nak masokkan dlm kuah lontong tu..akhir kalam kita buat dia. bukan dia buat kita yea tak.. peace :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, Isk isk dok marah ehhh hehehhe.. Org bg pendapat D5 terima je, btw D5 bujang lg arrr so bukan ler berpangkat puan nie ekkekke.. Kuah lontong nie byk variasi nyer ade yg letak belacan lah, ade yg xletak asam cuma bergantung ngan kemasaman tomato je. Tuk versi D5 lak, yg nie D5 belajar dr mak long D5 org Singapore, dia mmg ajar letak ayam dan udang so D5 mmg masak begitu dr dulu lg. Alah kiter masak tuk mkn sendiri xsalah kalau lebihkan rencah dia bior meriah kan kan kan.. Terima kasih atas kunjungan akak ke blog D5 yg xseberapa nie.. Peace :))))

      Delete
  3. suka sangat resepi D5...jangan lupe ye kongsi banyak lagi resepi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mekasih ridhwan sudi singgah hehheh In Shaa Allah lepas D5 siap pindah umah d5 akan terus kongsi ngan kawan2 resepi2 menarik k :D...

      Delete