Saturday 4 August 2012

Potato salad...

Sahur kali nie aku makan masakan western... Ermmm mmg pebret aku sumer menu nie hehehhe.. Kali nie aku nk kongsi ngan korang resepi potato salad..Mudah n ringkas je nk buat nyer, paling aku suker kalau guna kentang yg kecik2 mini ( new potatoes ) tu perrgghhhh juling mate aku tgk nyer hehehhe.. Menu aku ari nie sebenar nya potato salad + pasta salad + steak sandwich ermmmm lengkap kan hehhe but aku akan buat n3 tuk resepi nyer 1 by 1, bukan ape mudah tuk korang nk lihat cara2 nk buat nyer k.. Ok lah moh kiter lihat resepi nyer ek...


Ermmmmm makan sejuk2 best :D...

Bahan2

500g kentang kecil ( di belah dua n di rebus sampai empuk toskan )
1 sudu besar air rebusan kentang
1sudu besar capsicum merah yg di cincang kecil2 
1 sudu besar bawang kuning yg di cincang kecil2 
1sudu besar batang celery yg di cincang kecil

Bahan sos

2 sudu besar mayonis
1/2 sudu kecil lada hitam
1/2 sudu kecil mustard
1 sudu besar juice lemon
1 sudu kecil gula
Garam secukup rasa


Bahan2 yg dicincang masukkan dlm mangkuk yg besar..


Satukan bahan2 sos dlm mangkuk kecil n masukkan sekali air rebusan kentang, kacau rata n sesuaikan rasanya.. ( sos dia agak cair supaya tak rasa terlampau berat )


Kentang yg telah direbus sampai empuk dan di toskan..


Satukan kentang yg masih panas dlm mangkuk bahan cincang n gaul sebati supaya bawang tak terasa mentah n kentang akan pecah ckit br sedap ehheh..


Biler kentang dah agak suam masukkan bahan sos td n gaul rata sampai semua kentang bersalut, sejukkan dlm peti ais n siap tuk dihidangkan...


Aku suker potato salad nie mkn camtu saja pun sedap, sesuai di jadikan side dish untuk makanan western..


Hah nie ler sahur aku td ermmmmm best kan. Selamat mencuba kawan2 daaaaaaaa..






1 comment:

  1. Assalamualaikum pn, tk atas perkongsian pn, sy dah cuba potato salad ni.... sedappp sgt... halalkan ilmu pn pada saya ye, insyaallah saya akan buat lagi utk perjumpaan klrga akan dtg

    ReplyDelete