Sunday 15 September 2013

Lontong

Malam td tetiba rasa nk makan LONTONG.. Ngan penuh bersemangat aku pi pasar nk beli bahan2 fuhhh mmg mengancam minda tul lah harga barang sekarang nie kan adehhh.... Habis 1 pasar borong aku tawaf, mencari udang huuuuu mak aiii rata2 harga sekilo RM26, mak aiiiiiiiiiiii mahal nyer klu besaq xpe lah juga nie jari kelingkeng aku lg besaq dr udang tu dah ler klu masak mau gak rupe udang tu cam udang kering akibat terlalu kecik... Isk isk isk awat ler mahal sgt kan... Ermmm jalan punyer jalan tetiba tersinggah kat 1 kedai nie.. Terpandang udang galah comey jer tersipu2 malu mintak dipilih, aku tgk harga dia RM27 sekilo ermmmm tetiba aku pk baik aku beli udang nie sama jer harga ngan udang kecil2 yg lain kan besaq pun besaq xde lah rugi kalau makan nyer, kalau bibir tetiba bertukar jd botox pun xrugi ler nk makan kan kan kan... Bibir aku leh jd cam dicucuk botox sbb aku nie allergy hehhehe... So alang2 nk makan benda yg pantang nie bior lah berbaloi ye tak, mahal mmg ler mahal but bukan nyer aku nk beli sekilo kannnnnnn hahahhahhahah aku beli jer 10 ekor jer muahhahhahha terkulat2 muka peniaga tu tgk aku pilih 10 ekor jerrrrr, musti dia ingat aku nk beli sekilo ekkekekkeke.... Ok tinggal kan citer udang berbalik pada kisah LONTONG, Tuk pengetahuan korang lah kan aku nie baru ler nk rasa raya.. Kesihatan pun bertambah ok. Selama nie aku puasa dr makan menu raya, biler bulan raya dah habis baru lah aku dpt merasa menu2 best nie so pe lg bedal sampai lebam lah kan hehhehhe.. Xpe kiter yg masak dia so xkisah lah nk masak tang raya ke tang xraya ke kannnnn...


Hah hambek kaw besaq udang LONTONG aku kali nie hehheheh.. pueh hati aku mkn mlm td... Cuma aku terkilan sbb tahun nie aku xdpt ketupat, aku cuma dpt buat daun ketupat kering je... Huhuhuhu daun yg dah siap di anyam tu terpaksa dibiarkan kering sbb xdimasak2... Sayang sungguh lah, tp nk buat camne kan kesihatan tak mengizin kan tuk aku makan masa tu xder rezki lah tu kan...


Kali nie aku tak menulis resepi sbb tahap angin big M aku berada di paras merbahaya sekarang nie so kalau korang berminat nk tgk resepi nyer korang leh klik kat sini LONTONG.. Di sana ade resepi n di ajar dengan step by step lagi tau.. Jgn lepas kan peluang keemasan tu ek hehhehe...


Minta maaf ek kawan2 terpaksa tgk N3 lama aku, tp xpe sama je cara2 nk masak nyer yg penting dpt gak aku kongsi ngan korang kan cerita disebalik LONTONG.. Harap korang xmarah ek :D.. Di sebab kan aku masak nie mlm2 bute so xbape nk rajin lah aku nk ambik gambar kan, harap korang paham lah ek...


Ok kawan2 jumpe lg di lain N3 k... selamat mencuba daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa....



14 comments:

  1. salam DZ
    macam sedap je lontong tu terimakasih resepi nanti akak leh cuba jugak ni,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Kak Noor, sama2... Mekasih akak sudi cuba resepi D5, semoga akak berpuas hati :D..

      Delete
  2. nampak sedap.. last sekali makan masa raya hari tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. D5 suker mkan nyer kekadang masak klu bukan hari raya pun hehhehe :D..

      Delete
  3. Saya pun lama tak makan udang..... memang udang mahal, nak beli pun fikir 20 kali!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg pun Amie, kat sini lg lah dicampur nyer udang kecik n besaq pastu jual mahal geram je D5...

      Delete
  4. dapnya udang tu..tergoda terus..kena p cari gak la hujung minggu nie..^-^

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhuhu...nnt cuba lah masak Nurzara :D... Thanks ..

      Delete
  5. Replies
    1. Sesekali dpt udang besaq Ibu Lala hehehhe :D...

      Delete
  6. maunye penjual t tak terkulat2 ..beli 10 ekor jer...hahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hhahahhaha sape suruh dia letak harga mahal kannnnn hehehheh 10 ekor tu pun dah bebelas ringgit dik adehh zaman harga sumer mahal nie kan kena lah buat camnie klu tak xmerasa langsung :D..

      Delete
  7. Kira makan lontong ni macam nak balas dendam raya hari itu tak dapatlah ye D5. Udang yg melengkar kat atas tu yg geram hihi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aa Kak Zakie hehehhe lepas geram sbb tu beli je udang besaq2 ckit baru pueh hehhehehhe...

      Delete