Sunday 17 February 2013

Begedil Udang kering

Ari nie aku nk kongsi sama korang resepi nk buat begedil udang kering.. Aku buat begedil nie sbb nk matching kan ngan soto ayam yg aku nk masak.. Walaupun dah banyak resepi nie kat internet aku n gak post tuk rujukan mereka yg sudi nk mencuba resepi dari blog aku nie, maklumlah blog kecil2 nie kan but ngan ikhlas aku suker nk kongsi ilmu ngan korang nie heheehheh.. Aku harap korang berpueh hati lah ek ngan semua yg aku kongsi di sini ek.. Selain makan ngan soto begedil nie juga sesuai makan ngan nasi lemak,  bihun sup dan yg paling aku suker makan begitu saja ekekeke.... Jom lah kiter layan resepi nyer pulak ok...


Ermmmm xsabo lak pulak aku nk makan ngan soto sekali hehehhe...

Bahan2

5 biji kentang (di rebus or goreng (letak garam tau) dan dilenyek sampai hancur)
1 pokok daun sup (dihiris halus)
3 sudu besar bawang goreng
2 biji telur
Lada sulah dan garam secukup rasa.
Minyak tuk menggoreng

Bahan kisar



4 biji bawang kecil
2 sudu besar udang kering
1 sudu kecil ketumbar
1 sudu kecil jintan manis
1 inci halia
2 ulas bawang putih

Kisar halus dengan sedikit air seperti dalam gambar.

Cara2 Nk Masak


Panas kan minyak dan tumis bahan kisar sehingga agak kering dan wangi seperti dalam gambar.



Setelah bahan kisar siap masukkan kedalam kentang yg telah dilenyek termasuk dengan daun sup, bawang goreng dan 1 kuning telur (putih nyer jgn dibuang nnt digunakan untuk menggoreng), gaul sebati semua nyer dan perasakan dengan garam dan lada sulah.


Bila sumer rasa dah ok bentukkan begedil td seperti dalam gambar.


Pecahkan telur dalam mangkuk kecil dan pukul sampai sebati, celupkan begedil td dalam telur dan goreng sampai kuning keemasan angkat dan tos kan siap tuk dihidangkan..


Hah bukan ler susah sgt buat nyer kan ermm memacam korang leh letak dalam begedil nie, nk letak ayam ke daging ke ikut je lah kehendak hati korang ek...


Ok kawan2 mudah kan nk buat nyer selamat mencuba daaaaaaaaaaaaaaa....








8 comments:

  1. Pantang jumpa begedil apa pun Delima... suka makan sampai kenyang! Tapi tak puas kalau makan seketul (beli) dalam soto... baiklah buat sendiri kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau begedil mmg kena buat sendiri kan Amie sbb sekali mkan paling kurang 5-6 ketul ngap terus tambah2 lg kalau kiter buat comey2 kan :)

      Delete
  2. hehheehe nak try wat begedil daging..muahhahahaha...nie link blog anne k...hehehhe cutenyeraku.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. peberet ckiah ni delima tp lum prnah try test udang kering lagi in shaa Allah akan cuba buat...tngok pun dah sempoiiii :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Che kiah kekadang kiter nk gak tuko2 selera kan hehehhehe kiah :)

      Delete
  4. Good recipe.. hope I can translate it to English ;)

    ReplyDelete