Thursday 14 February 2013

Rendang Limpa

Nie lah kali pertama aku buat rendang limpa nie.. Xpenah lg aku masak so aku main cuba2 je lah but hasil nyer tak mengecewakan syukur Alhamdulillah sedap juga.. Aku kongsi ngan korang resepi nie bukan ape kut2 ler korang berkenan ngan hasil nyer kan mana lah tau hehehhe... Kali nie aku buat rendang versi simple so sape2 pun leh cuba resepi nie dan pandai2 lah korang adjust rasa nyer sendiri, hah kan best kalau kat dapur kiter main cuba2 gini kan mana lah tau 1 ari nnt tetiba kiter dapat cipta resepi baru ye tak sape yg suker kiter sendiri lah kan muahhahha...Sebenar nyer dalam masak memasak nie xde rule so kiter leh buat je ape yg kiter suker or masuk je ape yg kiter rasa sesuai xperlu lah nk rasa derhaka kat resepi yg mmg dah ada kan.. Kekadang masak campak2 gini pun sedap gak xcaya korang cuba lah nnt k ... Jgn risau kalau masakkan kita tak menjadi, semua org bermula dari xtau kan so jd kan tu sebagai pengalaman berguna tuk rujukan masa hadapan.. Teringat aku zaman2 baru blaja masak dulu hehheheh masak lemak berketul lah, masak kari pahit ler macam2 aku dah penah buat but sumer tu menjadikan semangat memasak ku bertambah fuhhhh sampai sekarang aku ingat ekekkek.. Eh byk lak kali nie aku membebel kan jom lah kiter layan resepi nyer k..


Ermmm tuk kali pertama masak kan bangga gak aku hehehhe xtipu punyer mmg sedap ekekkekke....

Bahan2

1 kg limpa potong kecil dan dibersihkan
2 helai daun limau purut (dihiris nipis)
1 helai daun kunyit (di carik2)
100ml santan (aku guna santan kotak je)
Garam dan gula secukup rasa
Minyak tuk menumis

Bahan kisar


2 biji bawang besaq
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1 inci kunyit hidup
1 inci lengkuas
4 batang serai
6 batang cili kering

(semua bahan nie di kisar dengan sedikit air seperti dalam gambar, jgn kisar halus sgt tau)

Cara2 nk masak



Mula2 panas kan minyak dan tumiskan bahan kisar dan masukkan sedikit air masak sampai naik minyak.



Bila bahan kisar dah naik minyak masukkan limpa dan gaul rata tuangkan air secukup nyer, masukkan garam dan gula secukup rasa dan masak sampai limpa empuk dan agak kering kuah nyer seperti dalam gambar.



Bila limpa dah empuk masukkan santan dan kacau sebati masak sampai kuah agak kering dan masukkan daun kunyit dan daun limau purut kacau rata. Bila sumer rasa dah ok tutup api dan siap tuk dihidangkan..



Korang leh makan rendang nie ngan nasik putih or kalau korang rajin buat nasi lemak pun best juga..


Ok kawan2 mudah kan selamat mencuba daaaaaaaaaaaaaaaaa......





6 comments:

  1. Sedap tau kalau limpa masak rendang Delima... boleh makan dengan apa-apa nasi, nasi lemak ke, nasi minyak ke...nasi tomato ke..memang sedaplah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Amie, hehhe dah lama teringin nk masak dia akhir nyer berjaya juga :D..

      Delete
  2. terliuq plak akk nenguk rendang limpa u dek...tuh br tenguk lom rase g...hehe mmg sedappppppppp....

    ReplyDelete
    Replies
    1. mekasih akk :D... nnt cuba lah masak pastu bgtau d5 ok ke tak ek...

      Delete