Sunday 24 February 2013

Gulai Ikan Tongkol

Nie menu tertangguh yang belum aku post kan, masak nyer dah lama masa aku teringin sgt nk makan nasi dagang.. Tuk pertama kali cuba masa gulai nie fuhhh mmg mencabar gak lah maklum ler aku belajar just dr internet je so main agak2 je lah camne nk masak nyer kan.. Syukur Alhamdulillah menjadi gak gulai ikan tongkol aku nie..Xsabo rasa nyer nk kongsi sama korang, bg aku gulai nie mmg sedap dan ade lah menu tambahan tuk aku selain dari menu2 biasa nie kan ... Jatuh cinta aku ngan gulai ikan tongkol nie adehhh awat ler selama nie aku tak penah menggatai kan diri cuba nk masak gulai nie fuhhhh kalau aku tau dah lama aku cari resepi nie.. Hah ngan tanpa segan aku nk kongsi ler ngan korang resepi gulai nie leh sama2 kiter rasa kan (tu pun kalau ler kena ngan selera korang kan).. Gulai nie mmg sesuai di makan ngan nasi dagang but xsalah kalau korang nk makan ngan ape pun dah nama nyer lauk kan bedal ngan ape pun sodap :)... Ok lah jom kiter layan resepi nyer k...


tergolek Seketul ikan tongkol tu sebelah nasi dagang fuhhh sungguh mengancam minda aku ler :D...

Bahan2



5 keping ikan tongkol besar (Dibersihkan)
4 keping asam keping
2 sudu besar gula merah
2 biji cili hidup ( belah dua)
2 biji cili hijau (belah dua)
1 biji timun (potong kecil buang biji)
1 biji tomato (belah 4)
2 sudu kerisik
250ml santan
Garam, air dan minyak secukup nyer.

Bahan kisar


6 batang cili kering (dibersihkan)
2 sudu besar ketumbar
1 sudu kecil jintan manis
1 sudu kecil jintan putih
1 biji bawang besar
1 ulas bawang putih
1 inci halia
1 inci kunyit hidup
1 inci lengkuas

Kisar semua bahan sampai hancur dengan sedikit air seperti dalam gambar.

Cara2 Nk Masak


Rebus ikan tongkol dengan asam keping, garam dan sedikit air biarkan semalaman (supaya rasa tu masuk kedalam ikan kalau tak pun xpe, kalau xnk ikan cepat hancur masukkan setitik dua cuka kedalam air rebusan). Panaskan minyak dan tumis bahan kisar sehingga wangi dan agak kering or naik minyak (seperti dalam gambar).


Bila bahan kisar dah naik minyak masukkan air rebusan ikan, santan dan gula merah kacau sehingga mendidih. Bila kuah dah mendidih baru masukkan ikan dan kerisik kacau dan masak sampai kuah agak pekat. Bila kuah dah cukup pekat masukkan garam dan sesuai kan rasa masin dan manis kuah mengikut citarasa korang.


Last sekali korang masukkan timun, cili hidup, cili hijau dan tomato kacau sebentar dan tutup api siap tuk dihidangkan..



Hah nasi dagang first time aku nie xbape nk menjadi sbb terlalu berlemak lain kali aku nk beli je senang hehhehe xreti aku nk masak nyer sedap cam kat kedai tu ekkekkek..


Ok kawan2 mudah kan nk masak nyer selamat mencuba daaaaaaaaaaaaaaaaa....







4 comments:

  1. Singgah sini.. Sedapnya tgk ..dah lama x buat nasi dagang la..nnt leh buat jgk nie..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks Zila hehehhe D5 xpandai arr nk masak nasi dagang lg pun biler dah rasa masak sekali mmg leceh nk masak nyer so d5 pk next time beli je lah lg senang hehhehe :)..

      Delete
  2. sedapnya..dah lama tak makan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hah tu le Salmi nie first time D5 blaja buat xsangka sedap hehhehe Thanks salmi :)

      Delete