Sunday 2 September 2012

Biler kuih bakar menjadi kuih akok perisa pandan... Ermm kompius..

Cerita lawak aku petang nie hehhe.. Aku ngan kawan aku semangat nk masak kuih bakar kemboja ( nie kali pertama nk buat ).. Memasing mencari ler resepi kat internet huhuhuhu..Setelah setuju ngan resepi yg kita org pilih so bermula lah aktiviti memasak.. Pada mula nyer ok jer, tetiba bila tgh bakar aku tgk semacam je rupe kuih bakar kiter org muahhahahhah gelak besaq kami ekkekkekekke mujur ler rasa dia sedap kalau tak jd habuan cik tong ler, mmg camnie ke kalau masak kuih bakar sbb aku xpenah masak nie ler first time aku buat hehhehe.. Jom ler kiter lihat resepi kuih bakar da boom tu ek...



Hah terkejut beruk aku tgk kuih bakar aku muahahhahhaha..

Bahan2 


1 cawan tepung gandum
3/4 cawan gula
3 biji telur yg besar
1 cawan santan ( blender ngan daun pandan n tapiskan )
2 sudu besar butter
sedikit pewarna hijau
Sedikit esen vanilla
Secubit garam
Bijan secukup nyer

Cara2 

Panaskan oven 180c





Masukkan semua bahan dalam blender, dan blend sampai adunan sebati.. Letak dalam bekas acuan sedikit butter dan panaskan sebentar sampai butter cair.. Kemudian tapis n masukkan adunan 3/4 kedalam acuan jgn sampai penuh cam aku buat nie heheh ( tersilap ckit xsangka lak dia naik cam apam ).. Kemudian taburkan bijan diatas nyer mengikut citarasa korang.


Bakar dalam oven 180c selama 40 minit or kuih tu masak. Kalau korang suka agak garing korang masak ler lama ckit ek.. Siap tuk dihidangkan..


Hah tgk tu camne aku tak gelak nyer dah rupe apam terlebeh soda muahhahah.. Xtau ler apa salah aku kali nie hehehhe moh ler korang bg pendapat ek ty..



Walaupun xbape nk menjadi seperti yg aku jangkakan (aku jangka kuih bakar yg biasa tu ), tp rasa nyer not bad ler cam kuih akok perisa padan, sedap ler jugak ekkekke.. Cuma aku nk kuih bakar bukan kuih akok perisa pandan muahhahahhaha...


Hah biler dah lama ckit kuar oven dia jd mengecut camnie ler, rupe kuih akok kan??? yg ade bijan.. Penin aku penin..


Tapi yg penting rasa nyer mmg sedap so bg aku resepi nie mmg boleh dicuba sekali lg ngan cara yg berbeza kut insyaallah :D..


Ok lah tuk kali pertama membuat nyer aku maaf kan ler diri aku nie heheh yg penting kenyang gak perut aku mkn kuih nie, ok kawan2 selamat mencuba daaaaaaaaaa...





















6 comments:

  1. memang la kuih bakar tu senget -benget...dia kembang sebab isi telur banyak.....tapi memang sedap sebab telur banyak..kalau sikit nanti kuih tu keras...tak sedap.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. oooo hehheheh first time buat nie xtau tanya kat pakcik google resepi nyer tu yg dpt camtu hehhehe but sedap rasa nyer cuma terkejut knp leh jd gitu.. Thanks atas nasihat nyer :D...

      Delete
  2. Eeeeiiii cantiknyeeeeee itu bekas kaler ijau tu.... mana beli?

    ReplyDelete
  3. saya tgh mencri resepi kueh naga sari , tapi yg lainnye , kueh ni takde pisang di tgh ,warne hijau dan kuning, bole kongsi ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyaallah kalau D5 jumpe nnt D5 post ek, thanks bg idea :D..

      Delete