Wednesday 13 February 2013

Sambal sotong..

Hah hambek kaw lama kan aku tak update blog hehheheh korang windu tak ngan aku ekkekek saje je tanya kut2 ler korang tertunggu2.. Fuhhhhh penat ya amat pindah2 nie kan mula2 packing barang dah siap pindah mau unpacking lak aduhhh lah haiiii xmenang tangan aku dibuat nyer, tu ler lama beno aku bercuti dari dapur nie (kalau korang nk tau ler, kalau tak pun aku saje je bgtau ehhehe)..Sampai ke saat nie pun lom siap lg barang disusun adehhhhh... Syukur Alhamdulillah sumer urusan pindah randah dah selesai, so ari nie aku nk kongsi menu pertama di rumah baru aku nie.. Menu nie simple je maklumlah badan pun masih sengal2 gitu kan.. Kali nie aku nk berkongsi resepi sambal sotong.. Musti korang ckp kan alah setakat sambal sotong aku pun tau buat hehehhe xpe aku nk kongsi juga2 tuk mereka yg memerlukan tul tak.. Setelah sekian lama aku bercuti kekok lak aku nk ambik gambar2 masakkan nie so korang terima je lah ek ape yg dpt aku snap tu yg penting resepi nyer kan.. Ok lah jom kiter layan resepi nyer k..


Ermmmm memalam aku makan pedas2 fuhhh mmg da best lah :)..

Bahan2

1 kg sotong dibersihkan (aku guna sotong kecik2)
1 sudu besar serbuk cili
1 keping asam keping
Daun limau purut (kalau nk letak xyah pun xpe)
Garam dan gula secukup rasa
Minyak tuk menumis.

Bahan kisar


2 biji bawang putih
1 biji bawang besar
10 biji cili kering 
1/2 inci kunyit hidup
sedikit air
 (sumer bahan dikisar halus seperti dalam gambar)

Cara2 nk masak


Panas kan minyak dan masukkan bahan kisar dan sedikit air, masak sampai naik minyak..


Bila bahan kisar tadi dah naik minyak masukkan serbuk cili dan sedikit air masak sampai agak kering dan masukkan asam keping perasakan dengan gula dan garam kacau sebati.



Bila sambal dah agak kering masukkan sotong dan gaul sebati biar kan seketika (xperlu letak air nnt air sotong akan keluar). Bila sotong dah masak sesuai kan rasa garam dan gula, bila semua dah ok tutup api dan siap tuk dihidangkan. Jangan masak sotong terlalu lama nnt sotong menjadi keras, korang agak2 dah masak  tutup api terus k..


Sesekali makan pedas nie mmg mengancam kan hehhe...


Lama aku tak tulis blog nie heheh berterabur sumer ayat2, masak pun kekok ckit, xpe pasni dah selesai sumer urusan kemas mengemas aku akan kongsi ngan korang resepi hebat2 yg aku ade k jgn risau k teruskan mengunjungi blog aku tau... ..


Hah tu dia punya lah lama xupdate kan tayang nasik sekali aku kan heheh ok lah kawan2 selamat mencuba daaaaaaaaaaaaaa....








6 comments:

  1. Pantang nampak sambal sotong .... teringat nasi lemak!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahhh tu mmg padanan terbaek kan Amie isk isk isk mau berpinggan2 tambah kan :D..

      Delete
  2. mmg betul Amie, dah terbayang2 mkn sambal sotong ngn nasi lemak, pergghhhh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena tul ngan musim2 hujan nie kan fuhhhh mmg terangkat kan Liza kan :D...

      Delete
  3. Assalamualaikum D5,
    Samabal yg D5 buat ini memang sedap. Sekali imbas mamak haji tengok memang perfect kerana sambal apa pun kena pecah minyak. Satu lagi mamak haji nak bagi tip kalau sotong segar dan baru ia berkulit putih, sotong kalau kena air kulitnya bertukar warna kemerahan. Kalau kita nak kulit putih dan gebu.Rebus 5-10 minit sotong dengan ditambah cuka 1 sudu besar. Kulit yg kemerahan akan tanggal dan sotong kita akan menjadi putih melepak. Saja borink D5..blog mamak haji dah mcm kena nasi kandaq..tersandaq. Teringatkan D5 dan masakan hebatnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hik hik hik setiap kali baca mamak haji nye komen mmg buat D5 tersenyum.. Thanks mamak haji bg tip, sambal nie D5 masak malam td dan ade sedikit big M di sana hehhehe selalu D5 buang kulit dulu but mlm td malas ckit :D.. D5 selalu gak pi blog mamak haji but sekarang jarang ek mamak haji update blog :D..

      Delete