Saturday 27 October 2012

Puding Roti Cranberry..

Ari nie aku nk kongsi resepi puding roti cranberry yg aku buat sehari sebelum raya.. Minta maaf lah bebanyak pada kawan2 yg nk resepi ek, lambat lak aku nk post kan resepi nyer ek.. Di sebab kan masalah kepenatan akibat umah banjir dimasuki air so aku terpaksa tunda N3 ke hari nie ( penat sgt2 sampai kan raye pun aku tak masak hehhehe ).. Resepi nie aku buat ckit je cukup tuk 2 org mkn so kalau korang nk buat lebih sile lah double or triple kan ek resepi ni.. Ok lah jom kiter layan resepi nyer k..


Ermmmm yummy yummy nampak kan ....

Bahan2


4 keping roti sandwich di sapu ngan butter
2 biji telur
1 cawan susu segar
4 sudu besar gula perang ( nk guna gula biasa pun boleh )
2 sudu besar cranberry kering ( kalau xde guna raisin lg sedap )
1 tutup esen vanilla
Secubit garam

Cara2 nk masak



Potong roti ikut yg korang suker, aku potong kiub je. letak roti td dalam acuan ( aku guna acuan 4 x 6 inci , boleh jugak guna muffin tin ).Campurkan susu dan cranberry or raisin panaskan dalam periuk hingga ada bubble kecil dalam 10 minit ( jgn sampai mendidih tau ).


Sambil2 menunggu susu tu mendidih korang satukan dan pukul telur, gula, esen vanilla dan garam sampai gula hancur . 


Bila susu dah ade bubble kecil kat tepi dia, tutup api dan tuang sedikit dalam bancuhan telur td sambil kacau laju2, pasti kan telur tak berketul. Kemudian baru tuangkan lebihan susu td dan gaul rata.


Bila susu dan telur dah sebati, tuang bancuhan dalam acuan sampai roti tenggelam dan tekan2 sikit roti tu biar semua roti tu kena dengan bancuhan td ketepikan ( biarkan sekejap sementara oven panas supaya roti leh menyerap bancuhan custard td ). Panaskan oven 200c selama 30 minit.


Bila oven dah cukup panas, bakar puding td selama 20- 25 minit sehingga puding td kembung sikit dan bahagian permukaan puding bewarna kuning keemasan ( kalau korang nk atas dia garing sikit korang bakar ler lama sikit tau ). Biarkan sejuk dan  siap tuk dihidangkan.


Bg aku, kalau gunakan raisin lg sedap kut sebab cranberry nie agak masam sikit. But aku suker gak ler hehhehe.. Roti yg aku guna nie aku masak sendiri sbb tu nampak agak tebal ckit tau..


Korang leh mkn ngan puding nie ngan coklat sirap or korang leh buat sos custard.. 


Ok mudah kan kawan2 selamat mencuba daaaaaaaaaaaaaaaaaaa...






4 comments:

  1. Ni mesti sedap buat minum petang kan DZ????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu puan Ros ... Sambil2 menikmati musim hujan ptg2 nie kan :D..

      Delete
  2. ssedapnya...saya suka puding gini mkn panas2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannn Anna Qawina best kan kalau mkn panas2 D5 pun suker :D..

      Delete