Friday 19 October 2012

Sambal Sardin ABC

Mlm nie aku tul2 terliur biler salah sorang dr kawan aku post dia masak sambal sardin.. Wahhhhhh agak lama aku tak makan sardin, ade lah kut dekat2 1 tahun huhhuhu lama tu kan..  Sekali lg aku guna kan Saus Manis ABC heheh dan 1 lagi masakkan yg aku masukkan dlam senarai HEINZ ABC, moga2 aku berjaya lah ek... Ok lah jom kiter layan resepi nyer ek..


Sesekali mkn camni perrggghhh meleleh air liur kan kan kan heheh..

Bahan2


2 tin sardin kecil ( asingkan kuah dan ikan nyer )
2 sudu besar Saus Manis ABC
1 biji bawang putih dihiris halus
1 biji bawang kecil dihiris halus
1 inci halia dihiris halus
5 biji cili padi dihiris halus
1 keping asam keping
Sedikit air asam jawa
Garam dan air secukup rasa
Minyak tuk menumis

Cara2 nk masak


Panaskan minyak dalam kuali dan tumiskan bawang putih dan bawang kecil sampai naik bau. Kemudian masukkan cili api dan masak sampai cili agak garing.


Bile cili dah garing masukkan ikan sardin td dan goreng sampai ikan garing. kemudia masukkan halia kacau sebentar.



Masukkan air asam jawa, asam keping, kuah sardin dan sedikit air ( mengikut kadar kuah yg korang nk ), masak sampai kuah agak kering, kemudian masukkan Saus Manis ABC dan perasakan dengan garam, kacau rata dan tutup api, hiaskan dengan cili merah siap tuk dihidangkan...


Ermmmm makan ngan nasi panas2, di waktu musim hujan nie kan mmg menarik..


Bila kite dah lama tak jamah sardin nie mmg da boom lah rasa nyer, perrggghhhhh mengimbau kenangan lama sekejap isk isk isk bahagia nyer...


Ok mudah kan kawan2, selamat mencuba daaaaaaaaaaaaaaaa....



4 comments:

  1. waa... sdpnya, nk try la nnt..
    saya mmg suka klau ada cili padi tu..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mekasih Mydiaryblog :D.. Cuba lah, D5 pun mmg suker kalau sambil2 makan pastu gigit2 cili api tu nyaman je rasa nyer ekkekke..

      Delete
    2. mst cuba dh trliur ni.hehehe

      Delete
    3. Cuba jgn tak cuba Mydiaryblog hehhehe :D...

      Delete