Wednesday 31 October 2012

Oriental Buffalo Wing

Salam tuk sumer kawan2 maya aku.. Ari nie aku nk kongsi sama korang resepi oriental buffalo wing yg mmg best dan crispy.. Aku suker sbb kalau aku buat lebih aku leh frozen kan separuh so next time aku leh mkn lg hehhehe xyah ler aku tercari2 benda nk mkn biler tgh2 mlm aku lapo ye tak??.. Selain dr chicken wing yg digoreng rangup aku juga akan tunjukkan cara2 nk sos untuk salut chicken wing nnt.. Secara tradisional nyer kalau kiter sebut je buffalo wing, sos penyalut nyer tu adalah hot sos, tp aku tak guna hot sos sepenuh nyer aku lebih suker campurkan dgn bbq sos.. Ikut tekak aku dia lebih sedap arr hehheh :D.. Ok lah kawan2 jom kiter layan resepi nyer ek...


Ermmmm yummy yummy kan ( siler abaikan daun kering tu ek hehehhe )

Bahan2

1/2 kilo chicken wing ( belah dua )
1/4 cawan tepung gandum
1/4 cawan tepung jagung
1/4 cawan tepung beras
1/2 sudu kecil baking soda
1 sudu kecil sesame ( biji bijan )
1/2 biji telur ( korang pukul pastu bahagiakan 2 je )
Garam dan lada hitam secukup rasa. 
Minyak tuk menggoreng

Cara2 nk masak


Masukkan sumer bahan2 dalam mangkuk dan gaul rata perasakan ngan garam. Tepung tu just sampai salut sumer permukaan wing je.


Panaskan minyak dam masukkan wing dan masak selama 5 minit angkat dan tos kan (jgn letak wing terlalu banyak supaya suhu minyak tak turun mendadak).Goreng wing yg selebih nyer sampai habis.


Bila sumer wing dah dimasak 5 minit. Goreng semula wing td sampai wing menjadi garing dan masak sepenuh nyer. Tujuan goreng 2 kali nie bukan apa supaya kulit luar nyer betul2 rangup tp isi kat dalam nyer still juicy.. Kalau korang nk frozen kan, masa gorengan kali pertama tu korang sejukkan dan terus frozen kan je, bila nk masak lg sekali korang goreng lah balik mcm drummet yg korang biasa beli kat pasaraya tu arr but yg nie xde lah perasa or pengawet tiruan.

Bahan2 nk buat sos

1 sudu besar butter
1 sudu besar hot sos
3 sudu besar bbq sos
2 sudu kecil gula

Cara2 nk masak sos bbq


Panaskan periuk dan masukkan butter, masak sampai butter cair.


Bila butter dah cair masukkan hot sos dan kacau rata.


Kemudian masukkan bbq sos dan kacau rata lg.


Biler sos dah dikacau rata masukkan gula dan masak sampai agak pekat dan tutup api.


Masukkan chicken wing td dan gaul rata, siap tuk dihidangkan...


Kalau korang xnk salut nyer ngan sos td korang leh dip kan je masa nk makan or korang leh makan je camnie sedap gak :D..


Ermmm mudah kan kawan2 selamat mencuba daaaaaaaaaaaaaaa....







13 comments:

  1. aduhhh sedapnya...mcm dh kt kedai pnya dh ni..QH nk amik yer resepi ni...tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila2 QH kiter panjangkan ilmu yg ada tuk perkongsian bersama :D.. Sama2 kiter merasa kan kan .. Nnt QH dah buat post ek leh kiter kongsi2 ape yg lebih ape yg kurang pulak, tuko2 idea hehhehe best2..

      Delete
  2. sedapnyeeee....kena try ni..tq ye..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba lah Putris nnt bg feedback ek, Thanks :)

      Delete
  3. Replies
    1. Alaaa Salmi terlambat arr mlm td dah abis dah hehheh nnt kalau ade rezki D5 masak lg ek , Salmi cuba lah masak nnt bagi feedback ok ke tak or ade ape2 yg leh kiter kongsi sesama :)...

      Delete
  4. Memang sedap ni Delima... berkilat2... teringin nak makan seketul!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mekasih Amie hehhe, Bg D5 sedap rasa rangup2 gitu nnt cuba buat lah Amie pastu leh kiter kongsi2 ape perlu tambah or ubah2 hehehheh :D..

      Delete
  5. ni buat jual ni....sedap & yummy nampak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mekasih Marsita hehheh boleh je, nnt cuba ek buat :D

      Delete
  6. Replies
    1. Mekasih Mydiaryblog , cuba lah mmg sedap :)

      Delete
  7. terima kasih resepinya.. mmg pakai resepi kat sini., boleh wat meniaga resepi ni

    ReplyDelete