Sunday 11 November 2012

Puding caramel pandan



Salam tuk kawan2 lama aku tak update blog kan hehhe bz sgt.. ari nie aku nk kongsi ngan korang resepi puding caramel pandan yg aku buat khas tuk mak aku sebelum dia balik ke saudi.. Sebelum nie aku penah gak buat puding nie but perisa original, saje je aku nk gatai2 tambah perisa pandan kut2 ler leh nampak gempak skit muahhahhaha ( sebenar nyer nk tunjuk skill kat mak muahahhahha ). Kalau korang nk tgk resepi lama puding caramel. Ermm sesekali kiter leh buat ler ikut idea sendiri ye tak :).. Ok lah jom lah layan resepi nyer ek....

Ermmm kali nie aku buat yg kukus lak yummy yummy tak nampak nyer..


Bahan-bahan

500ml cawan susu segar
4 biji telur
1 sudu kecil esen vanila
1/2 cawan gula
1 sudu kecil perasa pandan( kalau nk guna daun fresh pun boleh )
Beberapa titis pewarna hijau ( mengikut kadar warna yg dikehendaki )
1 cawan gula( dibuat gula hangus )
2 sudu besar air
Secubit garam

Cara membuat

1-    Masukkan 1 cawan gula dalam periuk dan masak sampai gula cair dan berwarna perang, tutup api dan masukkan 2 sudu air ( supaya gula tidak mudah beku ) dan kacau perlahan2 sampai sebati ( hati2 gula akan meruap bile air dimasukkan ).

2-    Masukkan gula hangus tadi kedalam acuan ataupun Loyang sampai menutupi dasar acuan..

3-    Dalam bekas lain,masukkan telur, esen vanila, gula, perasa pandan, pewarna dan secubit garam kedalam bekas dan kacau guna garpu sampai sebati dan gula hancur..

4-    Panaskan susu sampai ada buih kecil2 kat tepi dan sentiasa di kacau kalau boleh. ( jangan sampai menggelegak )

5-    Masukkan sedikit susu dalam bekas telur td pukul cepat2 untuk temper telur tu dulu, kemudian baru tuangkan baki susu td sampai habis dan kacau rata.. ( ini untuk mengelakkan telur kita menjadi berketul2 )

6-    Tuangkan adunan kedalam acuan atau Loyang yang ada gula hangus td sambil tapiskan.

7-    Kukus puding selama 30 minit.

8-    Sejukkan dan siap untuk dihidangkan..



Ermmmm aku mmg suker puding nie.. 


Aku suker makan sejuk2 korang lak camne...


Ok kawan2 selamat mencuba daaaaaaaaaaaaaaa....



4 comments:

  1. Salam..dtg mengintai n follow sini.. ;))...jgn lupa singgah ..di lesung pecah....byeee..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam .. Mekasih sudi join n dtg insyallah D5 akan pi blog wanie k :)

      Delete
  2. assalamualaikum..
    thanks singgah umah tadi.. salam kenal kembali.. :) i follow too.. :)
    >> puding karamel ni saya pun suka wat.. tak sempat tunggu sejuk pun.. terus tak sabar nak ngap.. hahahaha.. tapi bila ada baki mmg simpan dlm peti sejuk.. sedap makan.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mekasih Jassnani hehhehe mmg pun D5 pun xsempat nk masuk peti ais dah bedal dulu ekekkkeke... Mmg pebret utama nie :)

      Delete