Friday 30 November 2012

Beef Lasagne bidan terjun

Hah korang musti terkejut awat lak bidan yg terjun kan.. Hehhehe kalau korang nk tau menu ari nie aku buat berdasarkan ape yg ade kat peti ais dan juga gobok ku.. Disebab kan aku nk pindah so aku pun cepat2 ler habiskan or kurang kan ckit2 ler stock2 makanan yg aku ade tu supaya xler berat sgt aku nk pindah nnt.. Wahhhh xsabo aku nk pindah kan huhuhuhu best nyerrr... Ok belek nyer belek, pk punyer pk ape yg sesuai last2 aku decide nk buat beef lasagne disebabkan sumer bahan yg perlu agak cukup walaupun xsepenuh nyer hehehhe but hasil nyer tetap mengancam tau xcaya korang tgk ler hasil nyer nnt ek hehehhe.. Resepi nie pun aku cedok kat youtube je n aku sesuaikan ler ngan ape yg aku ade kat umah nie so maaf lah ek kalau resepi nie xkena ngan citarasa korang but bg aku ianya still sedap n lasagne rasa lasagne ler xde lah pulak rasa masak lemak kan muahahhahah byk lak songeh aku ari nie kan hehhehe.. Ok lah jom kiter layan resepi nyer ek ...


Ermmmm menarik kan.. Kalau pakai cheese mozzarella lg best kejadian nyer but aku xde :)..  

Bahan2 sos bolognese


1 biji bawang besar ( potong dadu )
1 ulas bawang putih ( cincang halus )
1 tin tomato cincang dalam tin
1 tin sos prego traditional
250g daging cincang
kiub ayam secukup nyer
2 sudu besar minyak zaitun 
Garan, lada hitam n oregano secukup rasa 

Cara2 nk masak sos bolognese (sos merah) 


Panas minyak zaitun dan tumis bawang besar sampai layu dan masukkan bawang putih kacau sampai naik bau kemudian masukkan daging cincang kacau rata, masak sampai air daging kering.



Bila air daging dah agak kering masukkan tomato cincang dan juga sos prego (xperlu tambah air) kacau rata masak sampai agak kering kuah dia seperti dalam gambar kemudian perasakan dengan garam dan kiub ayam kacau rata.



Kemudian masukkan serbuk lada hitam dan oregano kacau rata dan masak sampai sos agak kering seperti dalam gambar tutup api dan ketepikan.

Bahan2 sos putih


1 tin sup cendawan campbell's 
Cheese secukup rasa.

Cara2 nk masak



Panaskan periuk masukkan sup cendawan dan masak sampai sup panas (xperlu tambah air) dan masukkan cheese yg telah di sagat td dan kacau rata tutup api dan ketepikan.

Bahan2 nk buat lasagne



1 kotak lasagne segera (aku guna yg instant )
Cheese secukup nyer (aku guna monterey jack n cheddar mild, kalau ade cheese mozzarella lg baik )
Sos merah 
Sos putih
Acuan 

Cara2 nk masak lasagne 

Panaskan oven 180c.


Masukkan sedikit sos merah dan sos putih dalam acuan seperti dalam gambar.


Kemudian lapiskan dengan kepingan lasagne segera dan letak lg sos merah n sos putih dan sedikit cheese ikut korang punyer citarasa lah ek, ulang cara2 lapisan mengikut kadar sos yg ada.  Sos putih letak ckit je kat setiap lapisan, yg lebih nyer tinggal letak kat atas sekali.


Bila dah siap lapisan demi lapisan, letak lebihan sos merah dan ratakan, kemudian tuang semua sos putih td diatas sos merah dan ratakan cheese seperti dalam gambar.

 
Aku tutup pan lasagne tu ngan aluminium foil tuk 30 minit yg pertama, tujuan nyer tuk bg lasagne aku tu betul2 masak xler keras nnt. Bakar dalam oven 180c selama 40 minit sampai cheese atas nyer kuning keemasan seperti dalam gambar dan lasagne masak. Siap tuk dihidangkan..


Ermmm kalau sos putih kat atas sekali tu byk lg, musti lg sedap hehheh but yg ni pun dah Yummy yummy sgt dah hehehehhe...


Kalau yg atas sekali tu korang guna cheese mozzarella lebih bagus lah n lebih sedap n cantik kejadian nyer.. Memang agak remeh nk buat lasagne nie but rasa nyer mmg sedap lah dr yg korang beli frozen tu kan heheh.. 


Ok kawan2 selamat mencuba daaaaaaaaaaaaaaa....














2 comments:

  1. aduhhh glup3x laju jer ayaq lioq ckiah dok telan ni D5..mmg mantop mengancam..rasa mcm nk pindah gi overseas dok brjiran ngan D5 jer hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hamboiii Chekiah meh ler sini, bukan ler jauh sgt hehhehhe jemput mkn noo chekiah hehhehhehe, Mekasih byk2 nooo :D..

      Delete