Wednesday 8 August 2012

Puding Caramel..

Kali nie aku nk kongsi resepi puding caramel nie.. Kalau korang nk tau aku suker sgt2 puding nie... Peerrggghhhh kalau sejuk2 mau satu tray aku leh abis kan, wahhhh tahap diabetes aku pun pe lg naik ler ekekkekke... Perit getir aku nk buat benda nie mmg banyak.. Aku mmg xsuker susu but disebabkan minat nyer pasal aku bute kan mate n pekak kan telinga je lah.. Byk kali gak ler aku buat xjadi2 sampai aku dah naik pedup.. Tapi atas kesabaran aku mencuba n cuba lg akhir nya aku dpt gak membuat puding caramel yg perfect n tak rasa hanyir or terasa susu nyer, Alhamsulillah :D... Tuk kawan2 kalau korang cuba sekali xjd, jgn putus asa tau, lama2 musti menjadi punyer Insyaallah, usaha tangga kejayaan. Ok lah moh ler kiter layan resepi nyer lak ek....


Aku saje gatai nk guna acuan kuih puteri ayu nie hehheheh korang guna lah loyang ke or mangkuk ke yg boleh dibakar ek :D...

Bahan2

500ml cawan susu segar
5 biji telur
1 sudu kecil esen vanila
1/2 cawan gula
1 cawan gula ( dibuat gula hangus )
2 sudu besar air
Secubit garam

Cara2 nk masak

Panaskan oven 175c...


Letak 1 cawan gula n dlam periuk n masak sampai gula cair n berwarna perang, pastu tutup api n masukkan 2 sudu air ( xmau bg gula beku ) n kacau perlahan2 sampai sebati ( hati2 gula akan meruap bile air dimasukkan )




Masukkan gula hangus td kedalam acuan or loyang sampai menutupi dasar acuan..



Masukkan telur, esen vanila, gula n secubit garam  kedalam bekas n kacau guna garpu sampai sebati n gula hancur..


Panaskan susu sampai ade bubble kecil2 kat tepi n sentiasa di kacau kalau boleh ek 
( jgn sampai menggelegak ek guna api kecil je tau )


Masukkan sedikit susu dlam bekas telur td pukul cepat2 tuk temper telur tu dulu, kemudian br tuangkan baki susu td sampai habis n kacau rata.. ( ini tuk mengelakkan telur kiter menjadi berketul2 )


Tuangkan ke dalam acuan yg korang nk sambil tapis kan dia cam nie...



Bakar ngan cara steam bath ( aku guna kan air yg menggelegak ) Letakkan bekas atas tray n masukkan air panas sehingga setengah paras bekas adunan td.. Bakar selama 30- 40 minit, sejukkan n siap tuk di hidangkan..


Ermmm nie mmg pebret aku sesangat..


Mudah kan nk buat nyer, selamat mencuba kawan2 daaaaaaaaaaaa...








2 comments:

  1. http://www.mychefreadymeals.com/2012/07/mychefs-gourmet-blog-challenge.html jom sertai hadiah sangat2 menarik

    ReplyDelete
  2. Ermmm kena buat byk resepi ke or 1 resepi je kiter leh buat :D...

    ReplyDelete