Thursday 2 August 2012

Nasi goreng sotong kering..

Ermmm ari nie aku dah ilang idea nk masak ape.. Kawan aku pun xtau nk mkn ape dah, memasing dok risau badan dah naik muahhahahahha.. So aku tgk kat dapur ade stock sotong kering, tetibe idea dtg suh buat nasik goreng sotong kering waaaaahhhh ok gak ler dr xde benda nk mkn kan kan kan... Kekadang biler kiter dah abis idea nk masak nie penin gak, sumer benda jd susah, bukak esbok 4-5 kali pun still xtau nk buat pe.. Biler mcm nie lah aku benci sesangat sbb sumer rasa bercampur baur termasuk lah perasaan big M tu adehhhh... Ok lah tanpa membuang masa moh ler kiter layan resepi nie ek.. Moga2 korang dpt ler bg aku idea ckit2 ape leh aku masak tuk esok hehehhe....


Ermmmm kalau dah ade darah N9 tu kan hehhehe cili api xpenah tinggal ekkekekke..

Bahan2

3 cawan nasik sejuk
2 ekor sotong kering ( rendam n potong kecil )
1 sudu kecil sos tiram
1 sudu besar sos ikan
2 sudu besar minyak
2 biji telur
Garam secukup rasa

Bahan kisar

1/2 biji bawang besar
1 ulas bawang putih
1/2 sudu kecil udang kering
4-5 biji cili api ( kalau xnk pedas kurangkan )

Cara2 nk masak

Panaskan minyak, kemudia gorengkan sotong kering sampai garing n tos kan letak dlm nasi sejuk td. Dalam kuali yg sama, tumiskan bahan kisar masak sampai hingga betul2 garing n kering, kemudian masukkan sos ikan n sos tiram kacau rata n tolakkan ketepi kuali, Pecah telur dlm mangkuk n kacau ( mcm buat telur hancur ) biler telur mula kental masukkan nasik dan kacau semuanya ngan api yg agak kuat. Kalau xcukup masin tambah garam n kacau rata ( sos ikan td dah masin ).. Kalau nk tambah sayur pun leh gak lah.. Masak sampai ada butiran nasik yang melenting2 atas kuali, tutup api n siap tuk dihidangkan..


Ermmm panas2 nasik tu, tgk wap pun masih ade lg huhuh sedap woooo...


Aku kalau masak nasik goreng nie musti mau pedas2 br lah best makan..


Walaupun nasi tu dah pedas aku suker gak gigit2 cili api nie rangup2 rasa nyer perrrgghhhh pedas2 sedap kate nyer.. Ok lah kawan2 mudah kan buat nyer, selamat mencuba ek daaaaaaaaaaa....






2 comments:

  1. As salam. Nmpk sedap. Menu nasi goreng ni mmg menu sahur utk kami. Jadi kena pelbagaikan. Cuma tak liat ke sotong. Kalau biasa kena rendam lama lama

    ReplyDelete
  2. Salam Azie.. Betul tu paling senang nk masak kan kan kan... D5 guna sotong kering yg kecik tu bukan yg besaq2 tu so liat2 ckit je hehhehe :D..

    ReplyDelete