Thursday 9 August 2012

Tapai pulut manis...

Hik hik hik, raye sakan kawan aku kali nie.. Dah 2 kali buat tapai masam je, xjadi2 naik pedap dia dah hehehhe, dua2 kali tu pakai ragi yg sama ( xtau ler ragi ape yg mamak tu kasi ).. Kali nie dia pi pasar dia beli ragi baru kat kedai cik mek kelantan , wahhhhhhhhh akhir nyer tapai dia menjadi huhuhuhuhu semangat dia nk buat lg aduhhhhhh aku yg penin, mau tak nyer takkan nk mkn tapai tiap2 hari muahhahhahhaha.... Ari nie aku nk kongsi cara2 buat tapai ek..Jom kiter layan resepi nyer...


Ermmm masuk peti ais mkn sejuk2 yummy yummy tau...

Bahan2

1/2 kilo pulut ( cuci n  direndam semalaman )
1/4 biji ragi
1/2 cawan air
1 sudu kecil gula ( xnk letak pun xpe )

Cara2 nk buat


Mula2 masukkan pulut dlm periuk n masukkan air sama paras ngan pulut, masak mcm masak nasi. Dah betul2 masak sejukkan sampai tul2 sejuk ( aku biarkan semalaman ). 


Masukkan dlam bekas besar n rata kan..


Masukkan air sedikit demi sedikit n lerai2 kan pulut tu jgn kasi ketul2 ( air tu tuk bg pulut tak sticky sgt )


Ratakan kedasar bekas..


Nie ler rupe ragi yg aku beli kat mek kelate tu mmg sedap..


Sagatkan ragi ngan tapis teh jaring besi, sampai keseluruhan permukaan atas pulut ada serbuk ragi..


Lapisan serbuk ragi tu nipis je xbape nk nampak kat pic nie..


Terbalikkan pulut td ( yg bawah naik keatas k )


Sagat lg satu lapisan cam buat yg tadi n gaul sekata..


Di sebabkan aku xde bekas kecil2 n aku xde daun pisang so aku scoop kan n masukkan dlam quarter tray aku.. Dah lepas scoop aku tabur lah gula sikit2 nk bg manis hehheh kalau xletak pun xpe :D.. 


1/2 kilo pulut aku dpt byk nie errrmmm kenduri tapai aku minggu nie muahhahhaahhah..


Kalau agak2 korang buat xjd, cuba lah lg sekali kalau xjd jugak2 korang tuko ler ragi tu hehhe n cuba lg sampai korang berjaya musti korang suker nyer hehhehe leh mkn pueh2..


Ok kawan2 selamat mencuba ek daaaaaaaaaaaaa....






7 comments:

  1. la macam tu je ke buat dia?mmg nak kena terbalikkan ea?kalau kita gaul2kan takleh?ke takut bentan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ermmmm D5 rasa asal ragi tu jd rata pun dah cukup, D5 buat camnie sbb sebelum nie xbape jd n cara2 yg D5 tunjuk adalah selepas percubaan menjadi. Kiter leh buat camne pun xpe yg penting ragi tu rata :D..

      Delete
  2. Bestnya pandai buat tapai..... ni kalau bulan puasa sedap blend, bubuh sirap & air batu....nyaman je masuk tekak!

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh tu percubaan kali ketiga tu Amie.. Sebelum nie xjd2, asyik jd masam je.. Alhamdulillah berkat kesabaran akhir nyer menjadi jugak hehehhe ingat dah xde harapan dah ekekekkeke... Ermmm mkn ngan asekerim pun sedap kan yummy yummy :D..

      Delete
  3. Mmg kene biar sejuk dlu lps masak tu erk ? Xleyh ker xtunggu sjuk ?

    ReplyDelete