Sunday 12 August 2012

Chicken Mini Quiche MyChef..

Tak perlu nk ckp apa2 dah mmg terbukti produk MyChef nie mmg sedap da boom lah... Hari nie produk kedua aku rasa errmmmmm aku dah mula jatuh cinta betul2 punyer jatuh cinta. Selalu nyer aku cuba gak benda2 frozen nie but kali nie mmg mengancam bukan nk bodek or ape ke tp sumpah aku tak tipu mmg terbaek lah, cukup rasa, cukup perisa xperlu tambah apa2 pun dah mmg best. Wahhhhhh makin suker lah aku punyer pegawai kesihatan aku tu hehehheh maklum lah dia mmg cerewet bab makanan nie, kalau ler dia tau anak dia dah muler mkn makanan sihat nie huhuhuhu mau raya sakan dia tahun nie ekekekkek.. Sahur kali nie aku guna chicken makhani myChef signature series dr Chef liza, aku olah menjadi chicken mini quiche hehheheh ala2 western gitu ermmm xsangka aku leh buat Alhamdulilah.. Semakin hari semakin bersemangat aku nk mencuba signature dr chef2 lain, xsia2 aku meredah giant, carrefour dan cold storage semata2  mencari produk nie ( habis ler semua shopping mall kat putrajaya nie aku pi hehhehe ). Cuma yg aku lom dpt lg resepi ikan gerang asam, nnt aku nk carik jugak2 xkira lah kemana pun :D.. Jom ler kiter layan resepi nyer ek..


Ermmm sedap kalau masak tu k buat party nie best wooo..

p/s <---- plzz like gambar D5 LIKE KAT SINI thanks atas sokongan korang.

Bahan2 ( hidangan tuk 5-6 orang )


1 kotak chicken makhani myChef
1/2 biji bawang kuning ( di hiris )
5 biji cendawan butang ( di hiris )
4 biji telur saiz A
1/2 cawan susu
1/2 cawan kuah chicken makhani
1 sudu kecil butter
Kulit popia saiz kecil secukup nyer..
Garam n lada sulah secukup nyer.
Cheese untuk topping
1 biji cili merah ( di hiris tuk hiasan )

Cara2 nk masak

Panaskan oven 180c ..
Panaskan chicken makhani mengikut arahan kotak n asingkan isi dan kuah nyer.


Panas kan kuali masak cendawan sampai air dia kering dan berwarna coklat ckit seperti dlam gambar 
 ( tanpa minyak tau ) ketepikan


Cair kan butter n ketepikan..



Masukkan bawang dlam bekas kuali cairkan butter td, tambah sedikit air n masak bawang sampai jd caramel seperti dalam gambar ( kalau malas korang leh guna bawang goreng je ). Cili merah aku buang biji n potong memanjang seperti dalam gambar.




Isi ayam td hancur2 kan dengan garpu. Dalam mangkuk berasingan masukkan kuah chicken makhani dan susu kemudian gaul kan sebati. Masukkan telur n perasakan ngan garam dan lada sulah, pukul hingga sebati sumer benda.



Bentangkan kulit popia sapukan dengan butter cair n lapis kan yg kedua seperti dalam gambar, sapu lg sekali butter di atas nyer..



Masukkan kulit popia td kedalam acuan muffin ( permukaan yg ada butter kebawah, aku saran kan korang guna acuan yg tin, sbb kalau guna yg silicon nnt bawah nyer soggy ). masukkan isi ayam, cendawan, bawang kedalam acuan n tuangkan campuran telur td sampai paras acuan. Kemudian letakkan cili merah n cheese.


Bakar selama 30 minit sehingga inti dia nampak kembung sikit n kulit popia nampak garing. Siap tuk dihidangkan..


Mmg sesuai tuk dimakan panas or sejuk.. Kalau buat appetizer mmg sesuai ler sesangat.. 


Kalau korang nk buat sarapan pg pun boleh lah juga..


Hah korang tgk tu isi dia gebu kan ermmmmm kalau masuk mulut xterkate sedpa nyer..


Ok kawan2 selamat mencuba daaaaaaaaaaaaaaaa....

p/s----> jgn lupa like kat link D5 Like kat sini ek Thanks :D..







4 comments:

  1. sedap ni nampak senang nak buatlah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks.. Cubalah mmg sedap n mudah nk buat nyer :D..

      Delete
  2. I dah buat untuk berbuka tadi,cuma fillingnya tukar minced beef-sedap.cuba tenguk my fb.tq delima zamrud

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ermmm nampak sedap but xleh nk comment sbb lom friend lg heheh nnt anta ek friend request :D.. Sama2 suzana kiter kongsi2 idea memasak k :D..

      Delete