Sunday 9 December 2012

Halal Dim Sum Short Course Di Silverspoon International College..

Semalam 8 Dec 2012, aku telah dijemput tuk menghadiri short course tuk halal dim sum oleh Chef Zam di Silverspoon International College.. Dr apa yg aku lihat n pengalaman yg aku perolehi dr short course tersebut amat lah berpatutan dengan jumlah yg perlu kita bayar..Bukan saja kiter akan di tunjukkan cara2 masak dim sum yg mmg xleh di dapati dimana2 kita juga di bekalkan dengan resepi lengkap tuk rujukan di masa hadapan nk lg best lg hah korang leh makan ape yg korang belajar ari tu xtermasuk lg tips2 yg di beri oleh chef2 yg terlibat hah hambek ko mmg xterbanding ngan harga yg korang bayar tu tau.. Tuk korang aku nasihat kan jgn lepaskan peluang tuk menghadiri short course yg akan di buat oleh SIC nie.. Aku akan update dr masa ke semasa tarikh tuk course yg akan di buat di sini k jgn ketingalan tau.. Ari nie kiter org di ajar oleh chef2 yg mmg berpengalaman dan hebat dalam bidang dim sum seperti Chef Chung dan juga Chef Ricky yang tak penah lokek ngan ilmu yg diaorg ada, semua pertanyaan dan persolan akan di jawab dengan sebaik nya... Jangan risau lah kalau korang xpaham korang leh tanya apa sahaja kat Chef2 tersebut.. Baru lah aku tau tuk menghasil kan sesuatu yg sedap tu mmg memerlukan ilmu dan setiap ilmu tu bukan lah mudah didapati di mana2 dan juga ada harga yg perlu dibayar but sumer tu, xrugi pun kalau kiter keluarkan sedikit duit tuk ilmu yg amat berguna tuk kita dan generasi akan dtg..Kalau nk di bandingkan dengan harga yg perlu kita bayar, dengan ilmu yg kiter dapat di SIC nie mmg sgt2 berbaloi, korang xkan rasa rugi pun.. Ada resepi rahsia dan tips n trick yg selama nie korang xkan tau akan korang perolehi kalau korang join course nie.. Aku harap next time lebih ramai yg berminat tuk menghadiri course yg di jalan kan di Silverspoon International College nie. Jgn risau aku akan sentiasa memaklum kan tarikh terkini dimasa hadapan jika SIC membuat course2 sebegini k.. Masa 3-4 jam tu korang xkan terasa sbb pengisian course tu mmg padat. Pada yg berminat nk buka perniagaan pun sesuai kalau nk menghadiri course nie. Jom lah kite layan gambar2 aktiviti yg kami buat di sana..


Ermmm nnt sapa2 yg berminat sila lah ek hubungi no yg tertera, mmg course yang menarik tau byk pengalaman berguna yg korang akan dpt so jgn lepas kan peluang tau next time..


Ni lah hasil pembelajaran kami semalam, BBQ chicken, pau BBQ ayam dan siew mai (steam dumpling) fuhhh mmg terbaek lah. mekasih Chef Zam beri peluang kpd D5 tuk merasa pengalaman yg paling berharga nie mekasih byk2 ...

Mula2 kami di ajar untuk membuat BBQ chicken, Sebenar nyer ayam tu untuk inti pau BBQ tu but sedap juga di makan dengan nasi, alaaa cam korang makan kat kedai nasik ayam lah ade ayam pangang ade ayam BBQ heheh mmg sedap tau ayam nie.. So secara tak langsung kiter org blaja lah 2 benda. Semua resepi yg di ajar adalah bebas dr MSG :D.. 


BBQ chicken nie mmg sedap, kalau korang nk tau cara nk membuat nyer mmg mudah but byk bahan yg digunakan dan masa tuk memerap nyer pun memakan masa sekurang2 nyer 12 jam, hah  tak termasuk lagi suhu khusus tuk membakar nyer. Benda2 nie sumer mmg kita kena belajar kalau kita nk masak sbb masakkan cina amat lah berbeza dr masakkan melayu.. Ayam BBQ nie walaupun dah sejuk still rasa nyer sedap dan ayam nyer pun tak keras dan masih lg juicy ko adehhh hilang jap arr diet aku hehehheh..


Sementara nk tunggu ayam BBQ tu masak Chef Chung mula membuat sos tuk Inti BBQ pau. Selama nie aku mmg nk cari camne nk buat inti pau BBQ yg sedap tu, syukur Alhamdulilah semalam aku dpt juga belajar tuk buat inti tu.. Bahan2 tuk membuat nyer mmg byk dan agak remeh gak lah nk memasak nyer tak termasuk lg resepi rahsia yg ada sbb tu lah resepi pau BBQ nie mmg terbaek.. Xhairan lah kenapa masakkan cina nie sedap sbb cara penyediaan nyer pun mmg teliti semua bahan harus di ukur dengan tepat dan cara nk memasak pun sgt berbeza dengan masakkan melayu.


Huhuhuhu tgk tu sos BBQ tuk inti pau fuhhhhhhhh mmg sedap, masa nk memasak nie bau dia tak henggat tau mmg buat perut kami lapo sepanjang masa xsabo2 nk tunggu sumer siap n nk ngap lapo sihhhhh...


Sos inti pau dah siap masak so kena bg sejuk dulu br leh buat jd chef meneruskan ke pembelajaran membuat siew mai (steam dumpling). Hah kalau korang nk tau yg nie pun agak remeh nk masak nyer.. Patut ler kalau kat mana2 harga dia mmg mahal mmg susah nk buat nyer hehheheh... Baru lah ku tahu.. Ada juga tip n trick tuk buat siew mai nie supaya filling ayam dan udang nyer still rasa kenyal dan ade crunch masa kiter makan.. Masa tu hambek ko aku sental bagai nk rak sedap tullll.. Lupa aku jap bab allergic aku muahhahah xpasal2 mate bengkak n bibir botox gitu :D..


Hah kalau korang kat tempat aku pun mau sumer tu dah masuk kat dalam perut kan kan .. fuhhhh xsia2 aku habiskan masa 4 jam kat sana mmg berbaloi sgt2.. Rasa siew mai yg kami belajar semalam mmg lain dr yg penah aku makan kat luar sana.. Perrrgggghhhhh aku xtau nk ckp camne mmg terbaek lah, sedap sgt2.. Tahniah kepada Chef Chung n Chef Ricky kerana menghasilkan resepi yg best nie..


Lepas siap buat siew mai kami beralih lak membuat kulit pau, kali nie kami di ajar cara nk buat pau yg tersenyum huhuhu mmg tersenyum aku makan nyer sedap bangat, gebu xyah cakap lah huhuhu totally different lah ngan pau yg penah aku buat (bantat n keras heheheh).. Hah yg nie pun 1 lagi yg membuat kan aku terpegun.. Dengan kegebukan n kesedapan inti nyer membuatkan aku rase terawang2 sekejap huhuhu xterkate ape dah mmg sedap sgt2 lah..


Hah betul kan aku ckp mmg pau tu senyum mekar, sgt gebus dan juga lembut, kulit nyer yg pulih melepak texture nyer yg lembut bagai cair je dlam mulut nie adehhhh mau lg.... Mau lg..... Rugi2 kalau xbelajar..


terliur tak korang ngan pau nie.. Hah nie ler yg aku ckp kan camne aku tetiba terlupa ngan diet aku, kulit nyer mak aiiiiii gebu, lembut putih melepak dan inti nyer fuhhhhhhh mmg secukup rasa xtergambar ngan kata2 , kalau nk tau camne rasa n masak nyer korang dialu2kan tuk menghadiri kelas yg di anjurkan oleh SIC ini.. Hah kan aku ckp masa 4 jam tu korang xkan terasa lama sbb mmg padat aktiviti yg dijalan kan.. Masa tu aku rasa nk mintak masa tambahan je hehhehe but tahniah kepada Chef Zam sbb berjaya membuka college nie. 


Setelah selesai sumer benda masak kami sumer pe lagi makan ler siap ade yg lebih n dibawa balik. Akhir sekali admin SIC menyampaikan sijil penyertaan kepada semua yg menghadiri short course tersebut. Tuk kawan2 yg belum menyertai  nyer nnt pi lah ek aku pun nk pi lg kalau SIC buat course2 cam gini.. Jutaan terima kasih kepada mereka yg terlibat, Jumpe lg di lain N3 daaaaaaaaaaaa...









9 comments:

  1. Wah sedap ni...esok kak ros nak buat dinsum le....for breakfast..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu lah tu mmg sedap kak ros kalau xsebab mate dah naik merah mau gak D5 bedal sumer tu hehhehheh.. :D

      Delete
  2. Bestnya ko Delima... dah lama teringin nak makan dimsum, nak buat sendiri tak reti....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syukur Alhamdulilah AMie dpt perluang, D5 grab je lah lg pun mmg pengalaman yg penuh pengetahuan kan rugi kalau lepaskan :)

      Delete
  3. Hello Delima, love your name. Its a beautiful name. I was at Salami's place nak check out noticed your name and busybody over.
    Wow! I am impressed you learning this traditional Chinese makanan. Good for you.
    Next day you throw a party or hati raya have something different instead of rendang and ketupat.
    Have a nice weekend and keep a song in your heart.
    Best regards.
    Lee.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks Uncle Lee.. Actually, its always been in my interest to learn how to make bbq pau.. As we all know chinese cooking require high skills and this recipe is a gem! thank you again Uncle Lee, i hope you enjoy the weekend too :D...

      Delete
  4. Hi D5, I'm interested in joining the short courses..have checked out the link to silverspoon, but no date whatsoever..how can I know when will they make some more short courses like this? :)

    btw, love ur blog!

    Yue

    ReplyDelete
  5. as salam.kak.boleh.tahu tak.kat mana nak.belajar.ni?

    ReplyDelete
  6. as salam.kak.boleh.tahu tak.kat mana nak.belajar.ni?

    ReplyDelete