Saturday 22 December 2012

Megi goreng mamak..

Wahhhhh lama kan aku tak update blog heheheh aku tgh bz packing barang mau pindah so xmasak makan makanan frozen je ape lg MyChef lah kan byk stock nyer kat dalam peti ais aku hehehhe, mujur ade Mychef xyah susah2 aku nk masak2 time2 camnie, lg pun aku mmg nk abis kan stock dlam peti ais tu senang ckit nk pindah nnt ekekkeke.. Kali nie aku buat megi goreng kosong je sbb stock sayur2 kat umah dah habis next time dah ok aku buat N3 baru ek ngan gambar step by step k. Resepi nie aku dpt ngan cara pi duk depan kuali mamak kat kedai tu, dengan tabah nyer aku tgk cara2 dia masak dr mula sampai ler habis fuhhhh berpeluh aku duk depan kuali tu panas wooooo but ku cekal kan hati gak sbb nk blaja kate nyer kan heheh ok aku kongsi ler cara2 nk masak nyer ngan korang xyah korang panas2 depan kuali mamak tu pulak ek hehehheh.. Kali nie aku nyer jurugambar cuti penat kate nyer hehhehe so kiter layan resepi je lah ek ok jom layan....


Ermmmm best woo sesekali layan nie :D...

Bahan2 untuk 2 org makan

2 bungkus megi kari ( ambil 1 bungkus perecah kari nyer )
1 biji bawang putih di ketuk
1/2 biji bawang besar potong dadu
3 biji cili api di ketuk ( kalau nk pedas tambah ek)
1 biji telur
1/2 limau nipis 
1 sudu kecil serbuk pasti sedap knorr
Garam secukup rasa
Air secukup nyer ( tuk rebus megi)
Minyak tuk menumis.

Cara2 nk masak

Masak air secukup nyer tuk merebus megi sampai menggelegak, masukkan sedikit garam dan serbuk pasti sedap knorr dan rebus megi sampai lembut (aku letak ckit minyak supaya megi dia tak melekat)jgn lama sgt tau nnt terlembik pulak. Bila megi dah lembut ambik air nyer sikit dalam suku cawan dan tos kan megi tu.

Panas kan kuali masukkan 2 sudu besar minyak dan tumis bawang besar, bawang putih dan cili api sampai agak garing, kemudian masukkan separuh serbuk perencah kari megi td dan sedikit air rebusan megi (jgn byk sgt cukup tuk bg kuah ckit je korang agak2 ler ngan megi korang tu ek). Kacau rata dan masukkan mee yg telah di toskan dan gaul rata.

Bila megi  dah rata, ketepi kan megi dan pecah kan telur ditengah2 kuali (pasang api kuat) dan gaul kan, masak sampai telur kering. Kemudian taburkan separuh lg serbuk perencah kari dan kacau rata, Masak sampai megi tul 2 kering dan angkat siapp tuk dihidangkan bersama perahan limau nipis.


Nnt kalau dah ok aku tunjuk cara2 step by step ek. Kalau korang nk letak sayur pun boleh lg sedap tau.. Aku ade 2 cara nk masak megi goreng mamak nie nnt aku buat lg ek jgn risau aku musti kongsi punyer resepi ngan korang ekkekek.. Kali nie aku buat yg simple je k, harap korang pueh hati..


Ok kawan2 mudah kan nk buat nyer so ape lg yuk cuba pulak k :D, jumpe lg di lain kali daaaaaaaaaaaaaaa..








No comments:

Post a Comment