Thursday 19 July 2012

Grilled cajun chicken..

Ermmm ari nie still mood grill... Kali nie aku nk tunjuk cara2 buat ayam grill style org bujang hehehhe masih lg org bujang jgn marah ekk... Ayam nie aku bungkus, aku tak grill terus so dia cam stim2 ckit.. Aku  nk dia xbape kering sbb balance dia aku nk buat chicken sandwich wahhhh behsa lah kan org bujang nyer stock makanan musti ade baki2 nyer so kena lah bijak dlm merecyle yer supaya xmembazir kan kan kan... Moh ler kiter layan resepi nyer ek...


Ermmmm masak cara camnie ayam dia jd lembut xkering sgt, but nnt buang ler minyak yg kuar tu ek xbaik tuk kesihatan...

Bahan2

Ayam belah 4 dibersihkan ( aku guna separuh je )
Aluminium foil ( tuk membungkus double layer )
Cajun seasoning secukup rasa ( beli kat pasaraya )
3 ulas bawang putih di titik
2 - 3 ranting daun thyme 
1 sudu besaq olive oil
Garam secukup rasa
Black pepper secukup rasa

Cara2 nk masak 

Bentangkan aluminium foil tu double layer.. Kemudia letakkan daun thyme n bawang putih kat atas tu.. Pastu  letak ayam kat atas daun n bawang td taburkan serbuk cajun, black pepper, garam di kedua2 belah ayam tersebut, pastu renjis2kan olive oil ( xperlu byk ) n bungkus kemas2 supaya tak bocor. Bakar dlm oven 45 minit suhu 200c or sampai bungkusan tu nampak kembung.. Kalau korang nk garing, lepas 30 minit korang koyakkan bungkusan tu n bakar balik, sampai ayam kuning keemasan.. siap tuk dihidangkan..


Bungkus camnie kemas2 supaya tak bocor nnt... Bakar sampai nampak kembung camnie lah..


Biler dah masak korang akan tgk byk minyak dr lemak ayam tu, so korang leh buang ler n bakar balik kalau korang nk ayam yg garing..


Aku bakar gini sbb aku nk ayam dia lembut n baki nyer aku leh buat sandwich so xmembazir ler hehhehe..


Hah tu ler daun thyme nyer kat tesco ade jual yg fresh nyer, korang leh guna gak daun rosemary tuk bg wangi.. Errmmmm masa bukak aluminium tu semerbak bau ayam bakar nie adehhh lapo..lapo.. 


                                    

Ok mudah kan kawan2 so selamat mencuba ek tuk pertanyaan boleh tinggalkan komen dibawah daaaaaaaaaaaaaaa....



No comments:

Post a Comment