Sunday 1 July 2012

Kari ikan tongkol style mamak..

Hai korang buat pe skrg nie...Maklumlah hari minggu kan musti korang tgh dok bergumbira bersama2 keluarga or ade yg masih kat dlm blanket lg hehheheh...Hari nie aku nk kongsi menu pebret aku xlain xbukan pe lg kari ikan tongkol ler.Sejak dua menjak aku dpt resepi kari ikan best dr mamak haji, leh dikatekan sebulan 2 kali aku masak kari nie ekkekke terbaek lah resepi dr mamak haji nie...Selama nie kari aku rase behsa2 je but lepas aku dpt resepi nie perrgghhhh tak ingat nyer sedap thanks mamak haji bg resepi kari ikan nasi kandar ( kari ikan mamak )..D5 mintak kongsi ek resepi nie mamak haji hehehe ( kalau tersalah harap ampun ek )...Aku xtau nk habaq camne but rasa nyer sungguh berbeza dr kari ikan yg penah aku masak sebelum nie..Terbuai2 aku ngan kenangan mase makan nasi kandar kat penang tu huhuhuhuhu tak ternilai kesedapan nyer sampai menjilat jari ekkekek xhairan lah kalau aku pi penang musti berat badan aku naik mendadak, kat sana aku melantak cam org xpenah makan. Xde erti lg bekpes ke lunch ke or dinner, setiap masa aku akan mkn xkira waktu, selagi perut aku leh menampung ( mujur tak pecah ) muahhahhahhha..Bg aku penang adalah heaven tuk peminat makanan cam aku nie, kalau bg 3 hari pun masih xcukup aku nk penuhi sgala rindu dendam kat makanan penang ekekke..Arrgghh byk lak aku melalut ari nie jom ler kiter layan resepi kari ikan mamak nie ek ....


Peerrghhh tergolek2 ikan tongkol nie dlm kuah yg pekat n wangi tu hehehe..

Bahan2 Kari Ikan Tongkol

Ikan tongkol
1 biji bawang besaq dihiris nipis
3 tangkai daun kari
1 sudu kecil halba campur
1 sudu besaq pes halia + bawang putih ( blender halia n bawang putih )
2 biji bawang besaq blender dgn 2 cawan air ( ikut byk mana kuah korang nk )
3 sudu besaq serbuk kari ikan babas
1 sudu kecil serbuk jintan manis
1 sudu kecil serbuk jintan putih
2 sudu kecil serbuk cili ( kurang kan kalau xnk pedas )
1 kotak santan ( aku guna cap ms )
2 biji tomato potong 4
6 biji bendi
2 ulas bawang putih dititik
Air asam jawa secukup rasa
Garam secukup rasa
5 sudu besaq minyak untuk menumis

Cara2 nk masak 

Panaskan minyak dan tumis halba campur sampai wangi ( hati2 jgn sampai hangit ), kemudian masukkan bawang besaq yg dihiris n daun kari kacau sehingga bawang agak kuning, Pastu masukkan pes halia + bawang putih n kacau seketika hingga wangi n masukkan pule bawang yg telah diblend td, masak sampai mendidih n mengeluarkan bau yg harum masukkan serbuk kari, jintan manis, jintan putih n serbuk cili masak sampai mendidih. kecil kan api n masukkan ikan n air asam jawa kacau pelahan supaya ikan tak hancur..Biler ikan dah masak masukkan santan n seimbangkan rasa ngan garam..Biler dah mendidih n cukup rasa masukkan tomato n bendi n bawang putih titik.Tutup api biler sayur dah agak layu siap tuk dihidangkan...


Aku suker cicah ngan roti or roti jala huhuhuhu nyaman sungguh tekak aku seharian. Selamat mencuba kawan2 daaaaaaaaa..



2 comments:

  1. Kalau saya, ikan tongkol ni mesti direbus dulu sebelum digoreng atau dibuat gulai. memang feveret sangat. kalau ikan tongkol tak direbus, memang saya tak suka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau rebus n goreng pastu mkn panas2 perrgghhhh terbaek lah D5 pun suker :D, lg2 ikan tongkol hitam mmg sedap arrr...

      Delete