Saturday 12 May 2012

Sambal Hitam Pahang...

Al-kisah ...Tetibe pagi2 bute mood nk masak pun timbul..Aku tak tau ler knp tp walaupun tgh sakit perut tp tekak ku nie teringin sesangat ler nk mkn masak itam yg pedas, masam n masin tuh..Ermmmm terliur rase biler teringat nyer best tau sedap!!!....Dengan pantas nyer aku pun siap sedia kan ler aper yg patut..mujur ler sumer mmg dah ade kat dlam peti ais ku yg besor tu..(kate mak ler..)bg aku idok ler besaq mana sebab still xcukup lg nk tampung bekalan makanan ku tuk sebulan hehhehehe...Dalam keadaan perut ku yg memulas2 nie, ngan gigih nyer aku pun menumpuk lah (guna lesung batu) semua bahan2 tu (rajin kan aku)..Naik lenguh tangan ku nak lg terbaik sesekali tepercik bang setitik dua kat muke aku nih..Hai lah hai pijar rase muke, ngan tabah nyer aku tetap meneruskan usaha aku tuk memasak benda yg amat ler aku ngidam kan tu...Alhamdulillah usaha ku tercapai akhirnya..Siap jugak ler masak itam ku nih...Meh ler sesama kiter menjamu mate melihat hasil nyer k...(aku dah jamu perut dah) hehhe :D...

hah tabah kan aku menumbuk benda ni sampai hancur :D

Bahan2

1 gengam cili api
1 biji bawang besar
1 sudu besar belimbing buluh ( yg telah di rebus kering )
Ikan bilis secukup nyer
1 sudu besar kicap manis
garam secukup rasa
Minyak untuk menumis

Cara2 nk masak

Tumbuk semua bahan kecuali ikan bilis sampai lumat.. Bila dah lumat semua nyer tumbuk pula ikan bilis separa hancur jgn terlalu lumat. Panas kan minyak dalam kuali masukkan semua bahan2 tumbuk masak hingga agak garing ( seperti serunding ) kemudian masukkan kicap manis ( kalau boleh gunakan api yg perlahan ).. Sesuaikan rasa garam ( selalu nyer xyah letak byk sbb belimbing tu dah agak masin ). Bila dah garing tutup api dan tapis kan minyak dia. Siap tuk dihidangkan..


Sambal nie kalau mkn ngan nasi panas2 mmg best arr.. Kalau byk lebih boleh di simpan lama kat dalam peti ais n panaskan kalau nk makan..



Hah nie ler sambal itam Pahang yg terkenal tu sedap tau, selamat mencuba kawan2..Layann.......



2 comments:

  1. recipe please.. ekekekee..

    ReplyDelete
  2. belimbing buluh (yang dah di rebus tanpa air)
    ikan bilis
    cili api
    bawang besaq
    kicap manis

    tumbuk sumer tu sampai halus pastu masak sampai garing rasa garam dia dah siap hehheheh

    ReplyDelete