Tuesday 19 June 2012

Butter prawn...first try hehehheh..

Yeyeyeyye ari nie kawan umah aku masak best nyer kalau pakar masakkan yg masak ekkekkeke...Kiterorg nie mmg dah lama teringin nkkkk sesangat ler masak bendaalah nie hehehehehheh so hari nie kira lucky lah..Kawan umah aku bersemangat sungguh nk masak butter prawn nie.. Senyap2 je dia pi sup sap sup sap kat dapur td ( hehhehhe ari nie aku cuti angin malas aku melingkari tubuh ku )...Nie kali pertama percubaan dia masak udang nie but sedap n Alhamdulilah ia juga menjadi...Next time dia kata lg best kalau guna udang besaq ckit so xmudah ler kecut wahhhh ade plan buat lg yeeeahhhh best best...Sungguh happy mkn td aku dpt 2 ekor dia dpt 4 ekor lain sumer nyer anak2 aku kebas hik hik hik, lain kali mmg kena beli bykkkk ckit haiiissshhh..Ok lah jom kiter layan resepi dia lak k...


Terbaek lah tuk percubaan pertama mmg sedap...

Bahan2 tuk egg floss 

3 biji kuning telur ( aku suker mkn so aku buat byk ler )
Minyak tuk mengoreng

Cara2 nk buat egg floss

Kuning telur dipukul n panaskan minyak, tuangkan kuning telur tu kedalam minyak yg panas td sambil kacau sehala kalau leh mangkuk tu biar lah tinggi ckit supaya telur tu jatuh xpputus n halus2 baru lah cantik jd nyer, masak sampai kaler dia kuning keemasan, minyak akan berbuih2 tp jgn risau abaikan je kacau je terus n biler dah cukup kaler nyer angkat n terus tos kan kat atas tisu supaya xbyk minyak nnt..

Bahan2 tuk udang pulak

Udang ( potong muncung n ekor dia goreng sampai separuh masak)
1/2 sudu kecil jintan manis
2 ulas bawang putih dicincang
1/4 cawan susu cair
3 tangkai daun kari
4 biji cili api dihiris
Serbuk lada sulah
1 sudu besaq sos ikan 
1 sudu kecik gula
2 sudu besaq butter
2 sudu besaq minyak masak

Cara2 nk masak udang 

 Panaskan minyak n masukkan butter biler butter dah cair tumiskan bawang putih sampai wangi, masukkan daun kari, jintan manis n cili api dan goreng sampai daun kari agak garing, Masukkan susu cair, lada sulah , sos ikan n gula masak hingga agak kering, pastu masukkan udang gaul rata n tutup api sedia tuk dihidangkan.. Cara nk hidang taruk udang dlm pinggan n satukan ngan egg floss yg di buat td ..Siap tuk di ngap yeeeeahhh..


Bangga aku ngan hasil pertama butter prawn kawan aku nie hehhehe


Lain kali aku lak nk cube masak nyer hehehhehehheh so kawan2 jom ler kiter sama2 mencuba yer k..






10 comments:

  1. D5, tahniahlah kerana berjaya di percubaan pertama utk D5 dan housemate D5, saya pun sgt menggemari butter prawn ni

    ReplyDelete
  2. Thanks Azie hehhehe remeh gak buat nyer but alhamdulilah berkat usaha yg xpenah putus asa hehhehe d5 mmg suker but xleh mkn byk nnt allergic rugi tul xleh nk kunyah2 kepala dia isk isk isk ..

    ReplyDelete
  3. Delima kalau percubaan yang pertama dah meleTOP macam tu sure cubaan yang kedua.. tebabor..nak sekor jadilah hehehe

    ReplyDelete
  4. Hehehhe nnt dtg umah d5 nnt d5 masakkan k..Alhamdulillah kalau jd tebabor, kalau jd berkubor ponin gak lah nnt ekekekek

    ReplyDelete
  5. yeeyyyy dah boleh komen !! hehe.. ish ish kita sukala makan tu awak, nak sikit.. nak buat x reti

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehhehe suker nyer dia :D..Meh dtg umah D5 nnt kiter masakkan k or cube ler masak guna resepi yg D5 bg nie mudah je ..

      Delete
  6. Baru ingat nak masak ni tadi...heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba lah masak senang je heheh thanks sudi dtg :D

      Delete
  7. salam delima..tetiba jumpa blog delima..pandainya wat buter prawn...zila wat xjd cntik cenggini...hepi kenal d5..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Zila.. Mekasih sudi join blog D5.. Ala Try byk kali musti jd nyer :D.. Happy juga kenal ngan Zila..

      Delete