Saturday 23 June 2012

Popia goreng...

Ermmm 2 hari aku merajuk ngan dapur aku heheheheh, Kalau ikutkan merajuk agak nyer lama lg kut br aku nk jenguk dapur tu but dah xlalu nk makan luar kat kawasan aku yg mmg terkenal ngan makanan xsedap nyer..Ari nie aku nk tunjuk cara2 buat popia goreng, walaupun popia aku xbape lah nk cantik sgt dek kerna semasa goreng salah satu nyer bocor n buat kan minyak ku kotor ekekek but yg penting rasa nyer hehehehhe..walaupun mood xseberape aku gagahkan jua lah masak popia nie yelah kan dr membazir sbb brg dah beli so meh ler tgk cara2 nyer ek ( sorry ler pic xseberape mood kelaut lah kate kan )..



Heheh walaupun rupe nyer huduh but rase nyer sedap bak kate org biar muke huduh but hati baik punyer kan kan kan..

Bahan2 inti popia

 

1 biji lobak merah
2 biji bawang kecil
1 biji bawang putih
1 sudu kecil sos tiram
1 sudu kecil sos cili
Sedikit sos ikan
Garam n gula secukup rasa
Sedikit udang kering ditumbuk halus ( kalau nk guna udang fresh pun boleh lg sedap D5 xde )
Air
1 sudu besaq minyak tuk mengoreng 

Cara2 nk buat inti nyer




Panas kan minyak n masukkan bawang merah n putih masak sampai naik bau, kemudian masukkan udang kering kacau sampai garing ckit..



Kemudian masukkan sos tiram n sedikit air n kacau lg..


Pastu masukkan carrot n masak sampai layu ..


Biler carrot dah layu masukkan pulak sengkuang kalau terlalu kering masukkan sedikit air n sesuai kan rasa gula n garam nyer kacau sebati..


Kemudian masukkan sos ikan n sos cili gaul rata..


Biler dah gak kering tutup api n biarkan sejuk baru leh dibungkus..

Cara2 nk bungkus popia


Biler inti dah sejuk letakkan inti keatas kulit popia segera seperti dlm gambar n gulung sampai habis..



Ujung nyer kiter gam ngan tepung gamdum dicampur ngan sedikit air.


Siap digulung n sedia tuk digoreng, goreng sampai kuning keemasan..



Hah yg nie versi xde sambal sbb kawan umah aku xmakan sambal so hidang asing hehehhe..Selamat mencube ek kekawan daaaa..















4 comments:

  1. Lapor diri lapor diri. seumur hidup belum pernah lagi buat popia goreng. atau popia apa apa pun. suka makan yang basah sebab kalau makan yang goreng, asyik kulit jatuh kat riba.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rojer2 hehhehe D5 pun suker mkn yg basah but xtau nk buat kulit nyer kalau guna yg segera xsedap ;D..Xpe lah azie kiter lapik riba ngan kain je pastu kibas2 ekkekkek

      Delete
  2. Replies
    1. Thanks kak ros kalau ikutkan D5 nk letak kat dlm je but kawan d5 xmkn sambal so letak kat atas je lah hehehheheh...

      Delete