Saturday 9 June 2012

Ketam masak lemak cili padi ...

Setelah sekian lama aku tak makan ketam heheheheh akhirnya arinie menu utamaku adalah ketam masak lemak cili api...Mmg best wooo mkn ketam yg tak best nyer biler pas makan bibir ku bengkak bengkil adehhhh allergic ngan seafood lah katekan but aku sental jugak2 mana leh xmkn benda best yer tak.....Makan besaq aku ari nie bukan ape aku nie mmg ler cerewet bab ketam nie...Aku nk yg besaq2, nk yg kaler lawo2 ( ketam jantan lawo dr ketam betina ).. Kalau setakat ketam kecil tu aku mmg tak pandang bukan sebab aku nie blagak ke ape ke but kalau dah mkn tu nk ler yg pueh, alang2 dah allergic bibir bengkak dah rupe org cucuk botox so rugi ler kalau xpilih yg tul2 berbaloi ngan akibat nyer kan..kannnnn...Semalam aku pi beli brg basah n terjojol mate aku tgk ketam besaq2 lawo2 muahahhahhaha lama aku tunggu akhir nye ade gak lah musim ketam yg penuh n godang nie ekekkek...Mekasih ler pade bulan yg cukup mengambang nie, setiap kali aku jentik sumer nyer bunyik padu wahhhhhhh naik giler aku sekejap, rase nk borong habis but duit kat poket aku tu byk lg guna nyer hahahhahahha tengkolok mmg besaq poket ciput jer so aku pilih 4 ekor je lah cukup ler dr xde ye tak...Bab nk masak ketam nie mmg aku bercinta betul, nk basuh nyer tu haiiiii leh buat aku kebulur tahap cipan but mujur ler dah lapik perut ngan sandwich td so selamat ler perut ku dr buat konsert heheheh..Aku mmg ade berus gigi ( jgn ler guna yg terpakai sudah ) khas tuk cuci ketam nie, mak aku ajar kena basuh bersih2 so aku pun berus ler setiap inci n celah2 kaki nyer tu hah sbb tu lah lambat mmg susah ler .... Biler dah siap basuh tu cepat je nk masak nyer sup sap sup sap da siap ok lah dek kerna aku rajin ckit ( lama kan aku tak menulis ) so ari nie aku buat ler resepi serba sedikit, jom ler kiter lihat ek....

Bahan2 masak

Ketam 2 ekor ( aku suker ketam jantan sbb kaler dia lawo )
Segenggam cili api ( ikut kepedasan memasing )
3 biji bawang kecik
3 ketul kunyit hidup ( ikut suker ler nk kunin sgt ke tak )
Serai ( dititik )
Daun kunyit
Asam keping
Air
Garam
Gula
Santan

Cara2 nk masak

1- ketam tu bersihkan n potong 2..
2- satukan cili, bawang, kunyit hidup n sedikit air dlm blender n kisar sampai halus.
3- panaskan periuk atas dapur masukkan bahan yg telah diblender masak sampai mengelegak.
4- masukkan ketam, daun kunyit, asam keping, serai n santan cair kacau sampai ketam kemerahan.
5- masukkan santan pekat, pastu garam n gula secukup rasa kacau sampai ia masak jgn sampai pecah minyak ( hendaklah di sentiasa dikacau )..
6- siap tuk dihidang... Selamat mencuba :D


Aku suker guna kunyit idup sbb kaler nyer cantik ( lebey nyer sbb berdarah N9 )


Cengkerang ketam tu just tuk hiasan sajer hehehhehe


Jemput ler mkn ek ...Layannnn nasik kuah banjir satu!!!


Lemonade khas dibuat tuk potong kolestrol n lemak hahahahah


Ermmmm nyaman sungguh dpt minum sejuk2 lepas mkn pedas2 yummmyyyyy ...


6 comments:

  1. Ambooi tayang ketam yang berposing sakan. Pasal gambar saya tak nampak kuah kuning mcm tu. guna flash pun tak ok, off flash pun pucat juga. Kawan saya dari noghori ajar kalau masak seafood, jgn letak asam dan gula sb manis ketam dan santan yg semulajadi kecuali ikan.

    ReplyDelete
  2. Muahhahhaha ketam nyer syiok sgt kot bergelumang ngan cili hehehhehe..D5 blaja masak dr atuk belah N9 mungkin lain org lain resepi nyer kut hehehehehh tp D5 guna tu just untuk bg balance rase dia jgn letak byk sgt secukup rase je...ermmm bab warna kunin tu kalau guna kunyit idup mmg kaler dia naik D5 pun mmg xpandai ambik gambo nie xtau ler knp kunin sgt mungkin kunyit byk kut hehehheheh..Kalau masak lemak udang letak kacang panjang mau juling bijik mate D% tau org N9 sumer benda nk masak lomak nie :D..

    ReplyDelete
  3. As'Kum Salam Ukhwah terima kasih sudi follow dah follow sini juga...:)) wahh ketam tu sedapnya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam ty ek sbb sudi follow jugak :D...Jemput jamu mate ek hehehhehheh..

      Delete
  4. salam....wah sume resipi nmpk sedap sgt..terliur lak plk.hehehehe..

    ReplyDelete
  5. Mekasih Jalilah nnt cuba lah ek... :)

    ReplyDelete