Friday 29 June 2012

Donat, sausage bun n twisted garlic bread...

kali nie aku nk buat donat, huuhuhuhu tercipta idea nk buat donat nie pg td semasa perut ku tetibe lapo lak pepagi bute tu...seperti behsa kawan aku ikut kan je lah lg pun dia pun sama gak lapo nyer ekkekek n seperti behsa lah jugak dia lah yang akan menguli doh tu sbb aku mmg kurangggggg ckit bab2 nk buat kuih nie hik hik hik...Mujur sumer bahan mmg ade kat umah, kalau tak buat lg ler mensyuarat tergempar tuk pk balik menu lain ekkekke..Idea mmg menarik but aku xtau ler pulak donat nie rupe nyer bukan ler mudah nk buat n bukan ler benda yg cepat tuk dimasak n dimakan ( sepanjang proses nk buat nyer aku dok ler merungut bile leh masak..bile leh masak hehehhe )..Sebab dah tak tahan nk tunggu tu ler tercipta nyer sausage bbq sos tu ( aku lapo sgt xleh dah nk tunggu donat tu muahhahahha )..Aku xpenah buat donat nie manelah aku nk tau rupe nyer kena tunggu sampai donat tu naik br leh dimasak, pas je aku habiskan sausage bbq sos tu aku pun pelagi memekak ler biler leh masak donat pulak, kawan aku dok bising awat ler xsabo2 aku nie ekkekkeke biler dia tgk doh dah agak membesaq ckit dr sebelum nyer dia terus kate ok lah tu dah leh goreng kut hah aku pun pe lg lompat sakan ler, maka terhasil ler donat bantat nie dek kerna aku yg xsabo2 but aku pueh hati sebab not bad ler rasa dia sedap gak muahhahhahhah..Ok lah jom layan resepi dia (peringatan nie resepi bidan terjun ek bukan resepi yg sepatut nyer sbb ade bahan yg xde diatas sbb tertentu)


Kecik je donat aku ehhehhe xsempat nk kembang cian dia..


Bahan2

1/2kg tepung gamdum
1 sudu kecik yis
2 sudu besaq susu pekat
2 sudu besaq gula
2 cawan air suam2 kuku
2 sudu besaq butter
Secubit garam
Gula aising.

Cara2 nk buat nyer

Masukkan yis, susu pekat n gula kedlam air suam biarkan sampai yis beranak pinak agak2 dlm 10 minit. Gaul kan butter, tepung n garam lepas tu tuang air yis tu ckit2 sampai adunan leh di uli..Uli doh sampai dia tak melekit2 or agak berkilat, kemudia masukkan kedalam bekas tutup ngan kain lembab biarkan sampai doh naik 2kali ganda dr sebelum nyer. Biler dah doh naik uli balik n boleh lah di bentuk n biarkan dulu sampai dia kembung baru leh di goreng. Goreng sampai warna donat kekuningan n tos kan minyak nyer biler dah agak sejuk taburkan donat ngan gula aising sedia tuk dihidangkan. Selamat mencuba kawan2


Masukkan air sampai leh diuli camnie...


Uli doh sampai xmelekat n agak berkilat camnie..


Biarkan sampai doh kembang dr sebelumnyer cam nie gak lah..


Hehheheh 1 adunan aku dpt buat 4 jenis kuih ( twisted garlic xde dlm pic )
Sausage bun n twisted bread tu aku letakkan garlic butter kat atas nyer n bakar dlm oven..


Biler dah bentuk biarkan seketika n baru leh di goreng sampai warna kekuningan..





Aku dustkan ngan gula aising bior sampai rupe tepung gomak muahhahhaha..


Donat aku xler bape kembang n xbape lembut sbb telur kat umah aku dah habis tp sedap gak ler hehhehe..


Yg nie aku bakar n atas dia aku letak garlic butter .. Klau nk resepi Burger malaysia..


Yang nie pun sama bantat ngan donat aku sbb patut nyer kena tunggu kembang tul2 baru leh bako but aku xsabo so hasil nyer amat ler sederhana je hehehhehe...





6 comments:

  1. hehehe..tak pe pengalaman bermakna tu..lepas ni mesti success..kekekek

    suka la versi roti tu..geram tengok!!

    doh bila u dah bentuk kan n tunggu dia naik utk kali ke 2 tu...tak yah tunggu naik sampai 2 kali ganda delima...sekali ganda je..sebab klau terlebih naik dia tak sedap juga...roti pun sama gak....

    ReplyDelete
    Replies
    1. oooooooooooooooo mujur ler donat D5 kali nie bantat n berat semacam nnt D5 nk cube lg hehhehhe, xsempat nk tunggu 2 kali ganda dah merengek nk mkn muahhahahhahhah thanks Quinnie bg tip yg amat berguna kat D5.. :))

      Delete
  2. Aduhaai salute lah dengan orang bujang yg pandai memasak dan kreatif. So proud of you, my dear friend

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks Azie hehehhe, nie sumer sbb pindah kat sini yg xde kedai mkn best, mula2 cube2 je last2 rase sonok lak nk masak nie hehhehe kalau tak masa doulu2 peti ais tu kosong je sampai kena perli ngan mak keh keh keh.. Beras pun simpan dlm peti ais bahana jarang masak sekarang br tau langit tinggi rendah ekkekekke..

      Delete
  3. Roti bun yg msuk oven tuh bkr bape lame ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau bun tu saiz kecik, lebih kurang 15min tapi kalau besar tu lama lah skit. yg delima buat ni saiz sebiji donat je, yg ade sosej tu 12 min yg ader garlic butter tu delima bakar 15min. thanks Nadia sudi singggah..

      Delete