Wednesday 27 June 2012

Spaghetti olio orang bujang...

Aku suker pasta, dah 2 ari berturut2 aku telan benda nie hehehhe xjemu2 lg ekkekke...Kebanyakkan resepi yg aku buat mmg simple n mudah byk nyer tuk org2 bujang cam aku nie hehehhe..Pasta nie adalah salah satu dr resepi simple yg mmg aku gemari..Kalau nk masak spaghetti olio memacam cara kite leh buat nk tambah seafood pun leh, nk buat kosong pun leh ape2 je lah mengikut citer rasa memasing.Aku suker kalau letak lala  , udang n mussel perrgghhh mmg mengancam but kali nie aku buat xbyk rencah sbb aku xde sumer tu so seperti behsa lah aku guna ape yg ade kat dlm peti je lah hehhehehhehehe...Moh ler kiter layan resepi ek..




Bahan2




Pasta 
Air
Garam
2 ulas bawang putih ( cincang halus )
Chilli flakes ( kalau xde leh guna 2 biji cili kering potong halus2 )
Crushed black pepper 
2 keping Chicken meatloaf ( leh kalau nk guna seafood )
Olive oil 

Cara2 nk masak

Panas kan air dlm periuk, biler dah mengelegak masukkan garam n sedikit olive oli n pasta, masak sampai pasta lembut n tos kan. Simpan air rebusan pasta dlm 1 mangkuk kecik..


Panaskan 1 sudu besaq olive oli dlm periuk n masukkan chicken meatloaf masak sampai agak garing..


Biler chicken meatloaf dah agak garing masukkan bawang putih cili flakes kacau sampai wangi ( kalau nk letak seafood korang leh letak masa nie gak )..


Masukkan pasta n sedikit air rebusan td n kacau rata ( aku letak agak berkuah ckit supaya air dia meresap kedlm pasta )


Kemudian masukkan crushed black pepper kacau rata ( xyah bubuh garam dah sbb air rebusan td dah ade garam )..


Masak sampai agak kering dlm seminit dua, last skali aku letakkan sedikit olive oil sbg perasa n kacau bg sebati heheh siap tuk dihidang... Selamat mencuba ek kawan2 mudah kan :))..


Daun parsley tu hiasan je tau hehhehe pasta nie mmg sesuai tuk org bujang senang nk dimasak n cepat..




5 comments:

  1. D5, ini bukan masakan orang bujang nih. Dah ala ala hotel punya chef

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehhehhe Azie nie org bujang ler kan simple je pasta tu xde udang xde lala kosong n ringkas je hik hik hik...

      Delete
  2. bujang tak bujang.. inilah fav sha tauu..... sedapppnyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa hah! kan dah lapo hehhee

    ReplyDelete
  3. Muhahahhahah selagi org bujang yg masak bujang ler nama masakkan nyer ekekkekkekkek hah meh ler jemput mkn ;D...

    ReplyDelete
  4. sedapnye udang black pepper n ketam chili. i memang peminat masak seafood, makan nak tp tk reti masak...resepi udang butter tkde ke?
    Sambil2 tu mai jenguk page ni lak...
    http://www.facebook.com/WardinaSayangku
    Thanks ekkk...LIKE dan share ngan kawan2...

    Anyway, thanks kerana sudi berkongsi kepakaran anda..

    ReplyDelete