Sunday 17 June 2012

Sambal petai udang n ayam masak lemak cili api..

Hari nie aku rajin mega bangat...aku pun xtau knp dua lauk skali aku masak hehhehhe...Sorry lah gambar tuk masak xdisiarkan atas alasan jurugambar ku sakit hehheh cian kat dia...Aku pun xtau ler ape angin yg bertiup ari nie mungkin sbb semalam aku tak masak so qada ke hari nie lah kut..Tanpa berlengah lg moh ler aku tunjuk resepi dua2 menu aku ari nie k..


Sambal petai udang n ayam masak lemak cili api huhuhu bergabung dua2 masak lah esok perut aku ekkekkekke..

Sambal petai udang: Bahan2 

Udang sebanyak mana mau ( potong muncung n ekor dia )
Petai 
20btg cili kering 
1 biji bawang putih
1/2 inci kunyit hidup
1 biji bawang besaq
1 biji bawang di mayang
Asam keping
Garam
Gula
Air
Minyak tuk memasak

Cara2 nk masak

Blender kan cili kering, bawang putih, bawang besaq, kunyit hidup sampai halus 
( aku masukkan sedikit minyak tuk bg biji cili halus ). Panaskan minyak n masukkan udang sampai bertukar kaler n angkat ( sekejap je tau jgn sampai udang over cooked ).. Kemudia masukan cili yg dikisar masak sampai naik minyak..Masukkan sedikit air , asam keping , garam n gula secukup rasa n kacau sampai kering ckit, kemudian masukkan bawang yg telah dimayang td kacau lg sampai layu n masukkan udang n petai kacau sekejap n tutup api siap tuk dihidang...




Bahan2 tuk ayam masak lemak cili api

Ayam potong kecil
serai dititik
daun kunyit
kentang
segenggam cili api
2 biji bawang kecik
2 ulas kunyit hidup
Asam keping
Santan
Air

Cara nk masak

Blender kan cili api, bawang kecik, kunyit hidup ngan sedikit air sampai halus, panaskan periuk n masukkan bahan yg telah diblender td masak sampai mengelegak, biler dah mengelegak masukkan ayam , serai, daun kunyit, asam keping n kentang ( kalau kering sgt masukkan air ikut byk mana kuah nk ) n kacau sampai kentang dia empuk. Bila kentang dah empuk masukkan pati santan , gula n garam secukup rasa kacau sampai santan masak ( pastikan sentiasa kacau supaya kuah tak berketul2 )..Siap tuk dihidangkan selamat mencuba sumer ;D daaaaaaaaaaa...


Pebret aku nie..Seminggu sekali musti aku masak benda nie :D..





2 comments:

  1. Delima cayang nak sikit.. *sambil hulur mangkuk tepeng!* :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehhehe meh ler mkn sama D5..D5 mkn sorang je nie, kalau lah kiter dekat d5 ajak sha mkn hari2 boring mkn sesorang nie hehheheh

      Delete