Thursday 14 June 2012

Chicken pie org bujang..

Alhamdulilah sampai seru gak aku nk buat chicken pie nie hehhe, Terima kasih kpd Azie sbb kongsi resepi  dan aku dpt buat pie nie ekkeke sbb aku malas nk buat pastry nyer but Azie cadangkan guna roti canai segera hehehehehe mekasih bebanyak ek Azie mudah kerja aku, maklumlah Big M aku mmg sukar nk dipisahkan dr diri nie ekekkeke...Behsa lah kalau umah org bujang kan peralatan pun terhad byk brg2 xde so kena lah bijak mencarik alternative lain nnt korang tgk ler brg yg aku ckp kan muhahahahah..Pie nie mmg pebret aku, seumur idup aku xpenah cube buat nyer ( tak tau langsung resepi nyer ) Alhamdulilah ari nie aku berjaya ngan jaya nyer membuat pie nie syukur...jom ler kiter tgk cara nk buat, seperti behsa lah aku cumer citer cara2 nk buat nyer melalui gambar sbb aku mmg malas nk taip byk2, moga2 korang dpt ler serba sedikit panduan tuk buat nyer k xpun korang leh tgk original resepi kat link yg aku bg tadi hehhehe...


Ermmmm xsia2 aku godek Azie nyer blog yummy yummy..

Cara2 nk buat inti..


Bawang putih (cincang halus), bawang kuning ( potong dadu), carrot ( potong dadu), celery ( potong dadu ),
isi ayam ( potong dadu ) mushroom button ( potong dadu ), kacang peas, sup campbell's n olive oil.


Panas kan minyak n masukkan bahan2 potong dadu ( tak termasuk ayam ) tumis sampai layu n masukkan bawang putih..


Lepas 1 minit masukkan mushroom n masak sampai layu...


Masukkan ayam n kacau sampai ayam tu masak..


Taruk black pepper secukup rasa n kacau lg ( ayat pebret aku )


Kemudian masukkan sup campbell's ( xperlu campur air ) xyah byk sekadar nk bg berkuah ckit ( inti pie nie xboleh basah sgt )


Kalau malas nk potong sayur tu korang leh gak nk guna mix veggie 
( tapi aku xde stock tu aku guna yg dlm tin je.. )


Dah siap n sejukkan dlm peti ais
 ( kalau aku masak malam esok br aku buat pie nyer supaya dia lebih mesra gitu hehehheh )

Cara2 nk buat pie..


Roti pratha tu korang bg lembut ckit n masukkan kedlm acuan pie seperti dlm gambar..


Potong n kemaskan tepi dia ..


Nie pun xbape kemas muahhahhaa


Baki yg tepi tu satukan n masukkan dlm plastik dia balik..


Gelek bg bulat balik tuk nk buat cover pie kiter..
 ( hah tu ler brg yg aku xde rolling pin so aku ganti ngan botol bijak kan kan kan kan hehehhehhe )


Masukkan inti sesuker korang ler nk byk ke ckit...


Baki yg dicanai td buat tutup nyer seperti dlm gambar n tekan tepi2 dia guna garpu supaya tidak terbuka..


Potong ckit atas dia tuk lobang udara..


Kuning telur letakkan sesudu kecil air n pukul , sapukan keatas pie sbg egg wash
 ( bg kaler lawo pun ye gak )


Siap tuk di bakar, panas kan oven  180c n bakar selama 15- 20 minit or sampai kuning keemasan..


Selamat mencuba ek sedap tau, best wooooooo
 ( sesekali masuk bakul angkat sendiri lah pulak )




11 comments:

  1. As'kum waduhh enak bangat ni dongs! kalau dapat barang sesudu ni.. terus terlelap atas mangkuk tu jugak! heheheh

    ReplyDelete
  2. Salam, hehehheh kalau dtg umah d5 bukan sesudu d5 bg, mkn sepuas2 nyer pun xpe hehhehhe

    ReplyDelete
  3. sedapnya delima...favorite saya ni..tapi tak pernah buat lagi...tengah tunggu turn..boleh cuba resepi delima sebab senang je cara2 dia..hehehhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks, d5 pun br kali pertama buat nie, ingatkan susah sgt rupe nyer mudah je hehehhe..Cuba lah nnt ek..

      Delete
  4. alahai bila sudah terterjah ke post D5 yg 1 ni tetiba rasa mcm dh ada kt tekak hehehe..ckiah nk tnya slain roti prata leh x gantikn dgn pastry ready made jenama "kawan" tu?

    sblm publish skali lagi tngok & glupppp (telan ayaq lioq) hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. lorrr baru perasa che kiah nyer comment hehhehe boleh je che kiah sama je :)

      Delete
  5. Sy x fhm ler roti prata tu tepung ke atau roti yg dh siap dlm plastik mcm kita pns dlm kuali trus cicah ngan kari...atau tepung gandum....sy x fhm ler....pls explain bole....trm ksh

    ReplyDelete
    Replies
    1. roti prata tu roti canai segera ada jual kat mana2 supermarket nnt cuba adik cari k..roti prata tu jenama yg akak selalu guna :)..

      Delete
  6. Sy x fhm ler roti prata tu tepung ke atau roti yg dh siap dlm plastik mcm kita pns dlm kuali trus cicah ngan kari...atau tepung gandum....sy x fhm ler....pls explain bole....trm ksh

    ReplyDelete
  7. Sy x fhm ler roti prata tu tepung ke atau roti yg dh siap dlm plastik mcm kita pns dlm kuali trus cicah ngan kari...atau tepung gandum....sy x fhm ler....pls explain bole....trm ksh

    ReplyDelete
    Replies
    1. roti prata tu roti canai segera tu dik.. panas kan dlam kuali n terus cicah :D..

      Delete