Tuesday 26 June 2012

Sambal tempe ikan bilis...

Salam kawan2..Ari nie aku nk bg resepi sambal tempe ikan bilis..Aku suker sgt sambal nie, aku penah mkn yg org jawa buat peeerrgghhhhhh terkoma aku sekejap biler benda tu mencecah mulut alahhhhh haiii sedap sungguh..Sambal nie aku leh mkn ngan nasik kosong je or kalau aku rajin aku buat nasik lemak nk lg best aku ratah camtu je terbaekk lahh...kekadang aku buat guna cili kering tp aku lg suker guna cili api pedas campur manis n masam2 ckit bercampur baur dlm mulut nie adehhhhh seperti donia nie aku yg punyer ekkekkeke..Beza cara nk masak menggunakan cili kering n cili api nie cume lah cili nyer je cara nk masak nyer sama je so ikut suker lah korang nk guna yg mana ek, tanpa membuangkan mase lg jom ler layan resepi nyer ek....


Sambal nie kalau letak dlm bekas bertutup leh tahan dlm 3 hari but slalu nyer xsampai pun dah abis aku ngap dah hhahahhaha..

Bahan2 

Tempe dihiris nipis panjang2 n goreng sampai garing
Ikan bilis digoreng garing
Cili kering
1 biji bawang besaq
1 ulas bawang putih
Gula secukup rasa
Garam secukup rasa
Asam keping
Air
Minyak tuk menggoreng

Cara2 nk masak

Satukan bawang putih, bawang besaq, cili kering n air blender kan sampai halus...Panaskan minyak n masukkan bahan yg telah diblender td masak sampai naik minyak..Masukan sedikit air n letak asam keping, gula n garam sesuai kan rasa nyer n kacau sampai agak likat..Biler sambal dah agak likat masukkan tempe n ikan bilis yg telah digoreng td gaul sebati n siap tuk dihidangkan...Selamat mencuba kawan2..


Masak sampai likat camnie rasa manis , masam ckit , pedas n garam jgn letak byk sgt sbb ikan bilis dah agak masin..



Dek kerna aku rajin ckit aku masak nasik lemak n mkn ngan rendang yg mmg ade hehehehhe terbaekkk lahhh...


Hik hik hik tgk nasik tu saje je aku buat bg jd petak konon2 nk lawo last termengah2 aku nk abis kan bykkkk wooooo adehhh habis diet aku nie..


Hah yg nie aku buat ratah sambil2 tgk tv hehehhehe mkn ngan roti pun sodap kalau korang nk tau ok lah cube jgn tak cube ek kawan2 daaaaaa...










2 comments:

  1. Dear, my feveret ni. I ada resepi yg belajar dg my ex staff. Dulu dia selalu bawa ke pejabat, cicah dg roti gardenia. Kalau ada tetamu, I selalu masak ni utk hidangan yg cepat. Tapi biasa biasa, jarang memasaknya kerana anak anak tak berapa suka. My friend punya resepi simple sangat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Azie, kiter nyer citerrasa agak serupe hehehhe bab sambal2 nie mmg pebret D5,bukan ngan roti je sedap mkn ratah2 pun best kan kan kan.. ;))

      Delete