Thursday 14 June 2012

Rendang ayam..

Salam sumer, ari nie aku nk kongsi resepi menu utama aku ape lg kalau bukan rendang ayam heheheh belom lg raya aku dah jamu dulu ekkekkeke..Alah bukan ape pun kalau dah nk makan bukan kire raya ke tak lg pun mak aku tak balik so xde bermakna sgt ler pun raya aku nie..Ermmmm tanpa berlengah lg meh ler kiter tgk cara2 nk masak nyer k, aku pun dah xde idea nk tulis ape dah nie moh ler kiter layan resepi ek....



Kelapa sebijik (kalau nk guna santan kotak pun xpe), lengkuas, halia, kunyit hidup, bawang merah, bawang putih, serai, cili giling, cili api, kerisik, daun kunyit, garam, gula n air secukup nyer..


Masukkan bawang merah + putih, lengkuas, halia, serai, cili api, kunyit hidup n air kedalam blender n kisar sampai halus (cam dlm gambar)..Sebenar nye aku lupa nk letak kunyit hehheh..


Panaskan kuali n masukkan bahan yg dikisar ..


Kelapa td dikisar utk mendapatkan santan n masukkan kedalam kuali td..


Akibat telupa pasal kunyit hidup aku kisar dia asing n satukan dlm kuali..


Masukkan ayam alah senang citer masukkan sumer dlm kuali hehhehe


Letakkan jugak cili giling mengikut kadar kepedasan memasing hokey...


Kacaukan sumer cam dlm gambar n masak sampai naik minyak or kering ckit (ermmm senang kan masak nyer campak sumer n tungguuuuuuuuuu hehehheh)

 

Biler dah agak kering masukkan kerisik n kacau sampai sebati masukkan gula, garam secukup rasa, korang leh gak letak asam keping ( asam keping nie boleh gak mengelakkan rendang kiter cepat basi )..


Biarkan sampai naik minyak n agak kering ckit k..


Biler dah agak kering masukkan daun kunyit yg dah siap diracik halus..kacau kan lg haiisshhh bape byk kacau lah kan but tu je lah ayat yg aku tau hehhehhe..


Biler dah naik minyak tutup api n sedia tuk dimakan ermmmm masak rendang ayam nie ler masakkan yg paling senang nk dibuat hehehhe bg aku yg malas  nie mmg sesuai ler sgt ngan menu nie ekkekkek..


Rendang nie sesuai dimakan ngan nasi, pulut or roti pun sodap..


Ermmm jemput mkn sumer n selamat mencuba ek daaaaaaaaaaaaaaa....

No comments:

Post a Comment