Thursday 5 July 2012

Chilli crab org bujang lg hehhehhe..

Ermmm 2-3 ari nie aku xbape nk sihat, so xde lah resepi special nk ongsi ngan korang.. Ari nie pun masih suam2 kuku lg aku nyer tahap kesihatan hehehheh seharian aku tido n merehatkan diri... Tatibe bgn dr tido aku dikejutkan ngan bau yg amat best skali, tetibe kawan aku dtg bgtau mlm nie kiter mkn chilli crab yabedabeduuuuuuuu bestttt nyerrrr rase nk melompat dr katil je aku mase tu ekkekekkek ( hilang sakit2 badan aku nie muhahahhha ).. Tetibe aku rase nk sakit lame2 ekkekkekke, diam2 mase aku tido kawan aku dok ler sup sap sup sap masak kat dapur tu siap jd potogaper sendirik lg salute lah keh keh keh... Dia mmg dah lama nk masak benda nie, siap buat research lg berhari2 tekad sungguh dia tu... Ketam tu mmg dah ade bulan lepas beli masih terperuk kat dlm esbok tu, dek kerna bulan lepas asyik mkn seafood je aku punyer allergic naik kepala muhahhaha so tertangguh ker projek dia nk masak chilli crab nie.. Hari nie dek kerna aku tido dia pun pe lg bergumbira kat dapur masak benda yg mmg dia nkkkkkkk sgt cube hehehhe berjaya jugak akhir nyer tahniah kawan aku...Sikit je lg aku nk tambah, ketam nie elok tuk org yg demam denggi cara nyer dengan dimasak sup, kate nyer lah aku tak penah cube lg... Moh ler kiter jenguk2 ape resepi nyer k...


Kali pertama buat so terlebey chilli lah pulak next time kurang kan ckit...

Bahan2 

2 ekor ketam ( dibersihkan n kerat dua )
Daun parsley tuk hiasan
Garam secukup rasa
Gula secukup rasa
1 biji telur
3 sudu besaq minyak tuk menumis
1/2 cawan air

Bahan2 untuk dikisar

2 biji bawang besaq
2 ulas bawang putih
1 sudu kecik serbuk cili ( pasal aku nyer cili api dah abis so ganti ngan nie kalau xnk pedas sgt kurangkan )
1 sudu kecik tauchu

Bahan2 sos

2 sudu besaq sos tomato
6 sudu besaq sos chilli lingham's
2 sudu besaq sos ikan
1 sudu besaq sos tiram

Cara2 nk masak 

Panas kan minyak n masukkan bahan2 kisar, biler dah pecah minyak n kering ckit masukkan bahan2 sos, gula, garam secukup rasa n kacau rata, masukkan air kedlm mangkuk sos n tuang dlm kuali kacau rata lg. Kemudian masukkan ketam kacau bg sebati, kecik kan api n tutup dlm 5 hingga 10 minit sampai ketam masak. Biler ketam dah agak masak buka penutup n besaq kan api dan masukkan telur dan kacau rata sampai sebati dan agak kering. Siap tuk dihidangkan..


Nie bahan kisar yg di tumis..


Campuran segala sos hehehhehe kawan aku keraskan kena guna sos chili lingham's jugak2


Biler dah naik minyak masukkan sos..


Gaul ketam sebati camnie nampak berkuah kan hah masak sampai kering hehehhehe


Tutup rapat ketam camnie gak lah ambik jo ape pun tutup periuk asal boleh cover ketam tu sumer jalan je lah hehhehehhe.. Gambar taruk telur xde sbb xsempat takut terhangit  dia kena masak cepat2, maklum ler yg masak dia yg jd potogaper pun dia rajin2..


masak sampai agak kering camnie kalau nk berkuah ckit kena agak2 sendiri lah ek..;D..



Siap tuk dihidangkan.. Selamat mencuba kawan2..



Korang leh cicah kuah dia ngan mantau ( stim bun kecik bulat2 beli kat pasaraya ) sedap tauu..


Kalau tuk pertama kali memasak hasil nyer sungguh mengagumkan xcaya cube lah daaaaaaaaaaaa...











6 comments:

  1. Sgt sgt terliur nih. Sambal cantik dg warna merah menyala

    ReplyDelete
    Replies
    1. cube lah Azie sedap tau hehehhehhe...

      Delete
    2. dah 2 kali ini jenguk chilli crab ni. Serius giler terliur nih

      Delete
    3. ehhehehe Thanks Azie nnt dah cube post ek :D

      Delete