Wednesday 18 July 2012

Grilled asparagus & potato wedges

Ari nie aku buat menu gaya hidup sihat... Xabis2 lg aku nk mendiet sbb kenaikkan berat badan mendadak baru2 nie kekekkkek... Sebenarnya dah lama aku nk masak benda nie, cuma ari  nie yg berkesempatan.. Setelah boring ngan makanan harian aku beralih lak kpd menu tanpa nasi but aku tuko ngan kentang hik hik hik sama je kabo nyer but aku tipu ckit otak aku nie ekkekeke.. Menu nie mudah nk disediakan so leh dikatakan nie menu org bujang cam aku hehehhe... Jom ler kiter layan resepi nyer k...


Hehhehe sihat kan menu aku mlm nie..

Bahan2

Asparagus ( ambik bahagian lembut )
Kentang ( potong wedges )
Cherry tomato ( sebagai hiasan )
Olive oil
1 ulas bawang putih dicincang halus
Thyme secukup rasa
1/4 biji lemon 
Garam secukup rasa
Serbuk paprika secukup rasa

Cara2 nk masak

Masukkan asparagus, kentang n tomato kedlm mangkuk besaq, pastu masukkan bawang putih, olive oil n thyme gaul sampai sebati ( olive oil jgn terlalu byk cukup untuk salut sayur je ). Susun atas tray sayur2 tu ( aku bakar kentang tu dulu sbb kentang kena bakar lama ckit ) taburkan garam n serbuk paprika dan bakar dlm oven sampai masak.. Kentang bakar dlam 30 minit suhu 180c.. Asparagus bakar dlm 5-7 minit suhu 200c..Siap tuk dihidangkan...


Kentang yg dibakar sampai kuning keemasan..


Asparagus nie jgn masak terlalu lama kalau leh nk dia rasa rangup2 lg br sedap..


Atas kerajinan aku ari nie aku deco ckit ler aku nyer menu hehhehhe


Korang leh gak kalau nk buat makanan sampingan tuk mkn ngan steak...


Sesekali mkn camnie best gak... xler terlampau berat sgt.. Ok selamat mencuba kawan2...



No comments:

Post a Comment