Thursday 26 July 2012

Sup ikan merah lite n easy...

Kali nie aku sahur ngan masakkan yg lite2 jerr.. Penat perut dah mkn yg berempah2 or lemak2.. Aku masak sup nie xde tumis2 sbb mak aku ajar kalau nk buat sup xyah tumis2 nnt berminyak, lg pun mak aku tu mmg pantang ngan masakkan yg berminyak so aku redha je lah ( sbb tu aku tak tau camne nk masak yg jenis bertumis tu dah besaq br cube mkn tu pun curi2 hehhe )... Bab kesihatan mmg mak aku pentingkan, kalau dia ade bukan aku je yg penin, kawan aku pun penin gak nk masak byk tul komen nyer ekkekkekke.. Tahun  lepas dia terkena ngan aku muhahahhahhahhaha.. Sajer jer aku suruh dia masak dulu jeng jeng jengggg ( dia xtau aku nk kena kan dia n tau perangai mak aku camne muahhahahhahha ).. Masa dia masak tu pegawai kesihatan tu pun duk tepi, merangkap QC hik hik hik aku dah abis gelak dah kat depan, kejap je lg aku akan dgr benda hikmat tu muahhahahha terkena dia ari tu cian dia.. Dgn kompiden dia masak, tuang minyak baik punyerr aku dah xtahan dah xsampai bape saat mak aku trus je leser "mak aiiii byk nyer minyak nk buat  kenduri minyak ke?" kah kah kah kah mati kering aku gelakkan dia xcukup ngan tu mak aku bg lg " dah basuh tangan ke belom" , "td basuh ayam tu selawat ke tak" keh keh keh terkulat2 kawan aku terus berterabur dia masak, konon2 nk tunjuk skill masak lah kan.. Last2 kena ceramah muahhahhahahhahhah lawak sungguh ari tu ( pueh gak lah aku kena bebel ngan dia awat xbgtau awal ). Tu sumer kenagan manis hehhe so lepas nie kalau mak aku balik dia tau ler kurangkan minyak, kurangkan lemak n kurangkan garam n gula..Opsss terlebey sudah jom ler kiter layan resepi nyer ek....


Kebetulan masa aku masak sup nie kawan aku tgh demam selsema wahhh baik punyer byk dia mkn 2 pinggan tuuu hehheheh terbaek lah...

Bahan2



3 potong ikan merah ( dicuci bersih ngan sebiji limau nipis )
1 bungkus sup bunjut ikan adabi
1 biji bawang putih ( dihiris halus )
1 biji bawang besaq ( di hiris agak kasar )
1 biji tomato ( potong 4 )
1 biji carrot ( potong panjang )
3 batang celery ( potong serong )
2 inci halia ( dihiris nipis )
6 biji cili api ( belah dua kalau xnk pedas kurangkan )
1 liter air
Garam n lada hitam secukup rasa

Cara2 nk masak

Panas kan air sampai menggelegak n masukkan halia, bawang putih, bawang besaq kacau sekejap n kecikkan api. Masukkan ikan merah n kacau dan besaqkan api balik masak sampai ikan bertukar kaler n masukkan sup bunjut adabi ( aku masukkan lambat sbb xsuke sgt rasa berempah ) ,carrot, garam n lada hitam  kacau pelan2 n sesuaikan rasa dia.. Biler rasa dah ok masukkan cili api, tomato n batang celery kacau sekejap n tutup api siap tuk dihidangkan...


Kalau aku masak ape2 sup pun kan aku musti mkn banjir punyer, hirup kuah slurp slurp rase nyer nyaman....


Sup nie pun sesuai tuk org yg berpantang mkn n kena kurangkan makanan berminyak so mmg makanan sihat ler nie hehehhe..


Ikan merah nie aku suker sbb isi nyer lembut jd kena dimasak ngan api sederhana je n jgn terlampau lama nnt dia cepat hancur.. Aku biarkan air tu menggelegak dulu bukan ape sbb aku taknk sup aku rasa hanyir ikan tu mak aku ler yg ajar bg aku ok jer.. Mudah kan ok selamat mencuba kawan2 daaaaaaaa...


No comments:

Post a Comment