Monday 2 July 2012

Vadai oh vadai..

Ermmm still lg aku dlm mood mamak hehhehe... satu lg resepi yg aku dpt dr blog mamak haji, mmg terbaek lah..Kuih nie mmg aku suker sgt, xterpk pun nk buat sendirik, biler aku jumpe resepi nyer masyaallah rupe nyer mudah je buat nyer hehhehhe.. Semalam menu aku penuh sampaikan ke tgh pagi dapur aku still xtutup2,    bukan sbb ape sumer tu dek kerna demam bola muahhahhaha mujur ler malam akhir. Aku nie bukan ler peminat fanatik but aku suker tgk bola xkire ler pasukan mana n yg penting aku mmg suker sokong pasukan yg menang muahhahhahhahhah kire aku nie atas pagar lah ek... Eh melalut lak aku nie, berkenaaan masak vadai nie sgt ler mudah.. Kacang dhal yg aku guna adalah kacang dhal jenis australia ( sbb dia lemak n kurang bau ), Kalau korang nk guna yg lain pun xpe ehhehhe..Ok lah jom lihat resepi nyer ek..


Ermmm buat minum petang pun sodap nie heheh..

Bahan2 

250gm kacang dhal ( direndam selama 4 jam n tos kan )
2 tangkai cili kering  ( di hiris halus )
1 biji bawang besaq ( dihiris halus )
1 sudu kecil jintan manis
3 - 4 tangkai daun kari ( dihiris halus )
2 sudu kecil serbuk kayu manis
Garam secukup rasa
Minyak tuk menggoreng

Cara2 nk buat

Masukkan separuh kacang dhal ke dalam chopper ( kalau suker yg hancur masuk ler sumer skali ), kisar sampai halus, kemudia masukkan kedlam bekas nk masukkan cili kering, bawang , jintan manis, daun kari, serbuk kayu manis n garam secukup rasa..Gaul rata sumer bahan2 tu. Gunakan plastik glove tuk membentuk vadai ( supaya xmelekat kat tgn nnt ) ambil sedikit pes adunan n bentukkan bulat n leperkan, Panaskan minyak n masukkan pelahan2 kedlam minyak yg panas tu jgn di kacau dulu tunggu sehingga kuih nampak agak kuning ( takut kuih akan hancur ). Goreng sampai warna kekuningan or agak garing n siap tuk dihidangkan...


Adunan yg siap tuk dibentuk kan.


Kalau susah nk bentukan korang leh letak 1 sudu besaq tepung beras tuk memudahkan korang membentuk..


Hah bentukkan bulat n leperkan camnie k..


Masukkan dlam minyak yg panas n biarkan dulu seketika supaya kuih tak hancur..


Masak sampai warna kekuningan or agak garing siap ler vadai nie..


Kalau korang suker pedas korang tambah ler cili kering tu nk letak cili padi pun leh gak lah..


Hah aku ingat aku je suker kuih tu anak aku pun berminat gak lah hehehheh dia tumpang semuncung kat piring tu ekkekkekke...

4 comments:

  1. D5, rasa teruja nak membuatnya selepas berbulan tertangguh kerana ketiadaan ilmu untuk menghancurkan kacang dhal tanpa blender

    ReplyDelete
    Replies
    1. Guna blender basah pun xpe letak air ckit je, pastu tambah tepung beras ckit heheh selamat mencuba ek :D..

      Delete
  2. delima..saya pun suka kuih ni...buat sendiri lagi sedap sebab leh letak bawang byk2..hehehe...

    kalau nak lagi sedap kan del...rendam kacang tu semalaman...12 jam..nanti lemak2 je kuihnya dah lembut walaupun dah sejuk sedap je makan..:)

    ReplyDelete
  3. Betul tu Quinnie mmg sedpa kan hehhehe kalau buat sendiri kiter leh tambah je apa yg kiter suker n leh ejus2 rasa dia kan :D..

    ReplyDelete